دیابت و انواع آن

دیابت یکی از عوارض مصرف بیش از حد قند می باشد.

دیابت هنگامی رخ میدهد که لوزالمعده به اندازه کافی انسولین، که هورمون نتظیم قندخون است، تولید نکند و یا بدن توانایی استفاده موثر ازاین هورمون را نداشته باشد. شایعترین علامت این بیماری افزایش قند خون است که میتواند با گذشت زمان آسیبهای جدی به دستگاههای بدن و به ویژه اعصاب و عروق خونی وارد کند. دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت بارداری از انواع این بیماری میباشند.

دیابت نوع یک(دیابت وابسته به انسولین یا دیابت کودکی)، حین تولید انسولین ناکافی در بدن ظهور میکند و کنترل آن با تزریق روزانه انسولین امکانپذیر است.

دیابت نوع دو(غیر وابسته به انسولین یا دیابت بزرگسالان)، هنگامی رخ میدهد که بدن قادر به استفاده موثر از انسولین نباشد. این نوع بیماری تا حد زیادی نتیجه اضافه وزن و عدم فعالیت بدنی است.

دیابت بارداری با مقدار قندخون بالاتر از حد نرمال و در عین حال پایینتر از مقدار تشخیص دیابت، در دوران بارداری اتفاق میافتد.

                             

دیابت

دستگاه تست قند خون

افراد مبتلا به قندخون،  مجبورند بنا به توصیه پزشک معالج خود، هر از گاهی برای اندازهگیری میزان قند خونشان به آزمایشگاه مراجعه کنند. اما امروزه راه سادهتری هم برای این کار در منزل وجود دارد. این افراد میتوانند با خرید یک دستگاه تست قند خون، از میزان تقریبی قند خون خود آگاه شوند.

آموزش استفاده از دستگاه تست قند خون

استفاده از این وسیله کاری بسیار آسان است. هنگام خرید دستگاه تست قند خون، فروشنده تعدادی سوزن یکبار مصرف، نوارهای ویژه کاغذی و یک دستگاه دیجیتالی در اختیار شما قرار میدهد.

در ابتدا لازم است منطقه تست با یک تکه پنبه آغشته به الکل تمیز و سپس خشک شود.

برخی از این دستگاهها، امکان تست روی بازو یا نواحی حساس بدن را برای فرد فراهم میکنند. اما معمولا انگشت بهترین قسمت بدن برای انجام این کار است. برای شروع، یکی از سوزنهای یکبار مصرف را برداشته و آن را به آرامی وارد انگشتتان کنید.

انگشت خود را به آهستگی فشار دهید و اجازه بدهید که قطره ای خون روی یکی ازنوارهای تست، ریخته شود.

سپس نوار آغشته به خون را در دستگاه دیجیتالی قرار دهید. خواهید دید که دستگاه میزان قند خون شما را روی صفحه دیجیتال نشان خواهد داد.