بی اختیاری ادرار و انواع آن

دفع غیر ارادی ادرار و یا فقدان کنترل مثانه را بی اختیاری ادرار میگویند. این بیماری اغلب با بالا رفتن سن گریبانگیر افراد میشود. اما لازم به یادآوری است که افزایش سن تنها دلیل این مشکل نیست.

انواع بی اختیاری ادرار به شرح زیر میباشد:

  1. بی اختیاری ادرار ناشی از فشار شکمی: در این نوع از بی اختیاری ادرار، فشار وارد به مثانه، بهطور مثال؛ فشاری که حین عطسه و یا سرفه به شکم وارد میشود، باعث خروج ادرار میگردد.
  2. بی اختیاری ادرار اورژانسی: در این نوع از بی اختیاری ادرار، فرد احساس نیاز فوری و ناگهانی به تخلیه مثانه میکند و ادرارش به طور غیر ارادی تخلیه میگردد.
  3. بی اختیاری ادرار بیش از حد: این نوع از بی اختیاری ادرار با تکرر ادرار و نیاز به تخلیه آن به دلیل عدم تخلیه کامل مثانه، رخ میدهد.
  4. بی اختیاری ادرار عملکردی: در این نوع از بی اختیاری ادرار، عوامل مختلفی از جمله نگه داشتن بیش از حد ادرار در مثانه، باعث بی اختیاری فرد در دفع ادرارش میگردد.
  5. بی اختیاری ادراری ترکیبی: شایعترین نوع بی اختیاری ادرار میباشد که در آن فرد به بیش از یک نوع از بی اختیاریهای نام برده، گرفتار میباشد.

                                            

پوشک بزرگسالان و انواع آن

بی اختیاری ادرار در افراد مسن به دلیل کهولت سن امری طبیعی است. اصولا سادهترین راهحل در بی اختیاری ادرار، استفاده از پوشک بزرگسالان میباشد. این پوشک در دو نوع چسبی و شورتی در بازار موجود است.

پوشک چسبی همانند پوشک کودکان است و دو چسب در اطراف آن وجود دارد. پس از قرارگیری صحیح پوشک در جای مناسب، میتوان به راحتی این چسبها را بست و از آن استفاده نمود.

نوع دیگر این پوشک، پوشک شورتی میباشد که استفاده از آن، هم برای مردان و هم برای زنان مناسب است.

استفاده از این نوع پوشک همانند استفاده از شورت بوده و ضمن داشتن قدرت جذبی بسیار بالا، باعث ایجاد هیچگونه برجستگی نمیگردد. لازم به یادآوری است که پوشکهای شورتی قابلیت شستشو و استفاده مجدد دارند.