زخم بستر به چه معناست؟

زخم بستر یا زخم فشاری، ضایعهای است که بر اثر فشار ممتد و طولانی مدت و عدم خونرسانی مناسب، در پوست و بافتهای زیر پوستی ایجاد میگردد.

خوابیدن طولانی مدت و بدون تحرک در یک وضعیت، سائیدگی در اثر برخورد با صندلی و بستر، استفاده از لگن نامناسب برای بیمار و یا کشیدگی با ملحفه، میتواند به بخشهایی از پوست یا بافت بدن آسیب برساند.

زخم بستر اغلب در نقاطی که بافتهای نرم داخلی بدن بین استخوان و پوست به دام افتادهاند، رخ میدهد. احتمال بروز زخمبستر در افرادی که به هر علت از جمله سالمند بودن و یا بیماری به مدت طولانی مجبور به ماندن در بستر و یا نشستن روی صندلی چرخدار هستند، بیشتر است. 

در مرحله اول پیدایش زخم بستر، رنگ پوست قرمز شده و ایجاد فشار روی آن نقطه، باعث تغییر رنگش نمیشود. 

در مرحله دوم، قسمتهایی از سطح پوست از بین رفته و علائم تاول مانندی روی پوست ظاهر میشود.

در مرحله سوم، بافتهای پوست از بین رفته و زخم بازی روی بدن بیمار ایجاد میشود.

در مرحله چهارم، تمام بافتهای پوست و همچنین لایههای زیرین آن، عضلات و حتی استخوانها از بین میروند.

زخم بستر

درمان زخم بستر

درمان زخمبستر نیازمند مراقبتهای طولانی مدت میباشد. از جمله این مراقبتها میتوان به تغذیه مناسب، تغییر حالت قرارگیری فرد بیمار، شستشوی مداوم و استفاده از چسب زخم بستر اشاره کرد. 

در ساخت چسبهای زخم بستر از مواد معدنی مفیدی همچون نقره استفاده شده است. بدین ترتیب چسب مخصوص زخم بستر از ایجاد عفونت و بوی نامطبوع جلوگیری کرده و مانع گسترش زخم بر روی بدن بیمار میگردد.

این چسبها برای استفاده در تمام بدن کاربرد داشته و با قرار گرفتن روی موضع مورد نظر، روند درمان زخم بستر را تسریع میبخشند. از دیگر ویژگیهای این نوع چسب میتوان به مقاومت آن در برابر رطوبت و نفوذ باکتری اشاره کرد.

چسب زخم بستر

زخم بستر
زخم بستر