ویتامین C یکی از مواد مغذی حیاتی برای بدن است که باید به صورت منظم مصرف شود تا از کمبود آن در بدن جلوگیری شود. در کشورهای پیشرفته‌تر، به دلیل در دسترس بودن محصولات تازه و افزودن ویتامین ث به مواد غذایی و مکمل‌ها، کمبود ویتامین C به ندرت اتفاق می‌افتد. با این حال، همچنان حتی در کشوری مانند آمریکا حدود ۷ درصد از افراد بزرگسال دچار این مشکل هستند. در این مقاله شما را با ۱۵ مورد از مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین C و برخی از خواص ویتامین C برای پوست و سلامتی آشنا می‌کنیم. همچنین در انتهای مقاله خواهید خواند که مهم‌ترین منابع ویتامین C چیست و خطرات ناشی از مصرف بیش از حد قرص ویتامین ث کدام است.

پوست خشک و ناهموار

ویتامین C برای پوست نقش پررنگی ایفا می‌کند؛ چرا که میزان کلاژن‌سازی را افزایش می‌دهد. کلاژن پروتئینی است که در پوست، مو، مفاصل، استخوان‌ها و رگ‌های خونی به‌وفور وجود دارد. هنگامی که میزان ویتامین C کاهش پیدا می‌کند، نوعی اختلال پوستی به نام کراتوز پیلاریس (Keratosis pilaris) گسترش پیدا می‌کند. کراتوز پیلاریس نام شرایطی است که در آن سطح پوست در نواحی پشت ساعد دست، ران‌ها یا پشت باسن، به دلیل تجمع پروتئین کراتین داخل منافذ، ناهموار و شبیه پوست مرغ می‌شود. کراتوز پیلاریس معمولا بعد از ۳ الی ۵ ماه از مصرف ناکافی ویتامین C ظاهر می‌شود و با مصرف قرص ویتامین ث یا مکمل برطرف خواهد شد.

اما باید در نظر داشت که بروز کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی دلایل دیگری هم به جز کمبود ویتامین C‌ دارد.

پوست خشک و آسیب دیده

پوست سالم، به‌ویژه در لایه‌ی اپیدرم یا بیرونی، حاوی میزان زیادی ویتامین C است. ویتامین C با محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد خورشید و آلودگی‌های هوا مانند دود سیگار، به داشتن پوست خوب کمک می‌کند. همچنین سرعت کلاژن‌سازی که باعث درخشندگی و جوانی پوست می‌شود را افزایش می‌دهد.

مصرف زیاد ویتامین C با داشتن پوست بهتر و زیباتر مرتبط است، در حالی که مصرف ناکافی آن می‌تواند خطر خشکی و چین و چروک را تا ۱۰ درصد افزایش دهد.

پوست خشک و آسیب‌دیده ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد، به همین دلیل نمی‌توان به تنهایی آن را نشانه‌ی کمبود ویتامین C‌ در بدن دانست.

کبود شدن سریع

کبودی بدن هنگامی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی زیر پوست پاره شوند و خون در آن ناحیه پخش شود. در اثر کمبود ویتامین C‌ تولید کلاژن کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه رگ‌های خونی ضعیف‌ می‌شوند. کبودی به دلیل کمبود ویتامین ث ممکن است بسیار بزرگ یا به شکل نقطه‌های کوچک بنفش زیر پوست ظاهر شود.

کبود شدن سریع یکی از علائم اولیه در تشخیص کمبود ویتامین ث است.

خونریزی لثه و افتادن دندان‌

قرمزی،التهاب و خونریزی لثه

ممکن است نشانه‌‌ی کمبود ویتامین C‌‌ باشد. بدون دریافت ویتامین C‌‌‌ کافی، ممکن است بافت لثه ضعیف و ملتهب شود و رگ‌های خونی به راحتی خونریزی کنند.

در مراحل پیشرفته‌ی کمبود ویتامین C‌‌‌، لثه‌ها کبود و خراب می‌شوند. در نهایت ممکن است دندان‌ها به دلیل لثه‌های ناسالم و ضعف لایه میانی، بیفتند.

ضعیف شدن استخوان‌ها

کمبود این ویتامین حیاتی می‌تواند روی سلامت استخوان‌ها هم تاثیر بگذارد. در واقع مصرف کم ویتامین C‌ با افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان مرتبط است. تحقیقات نشان داده است نقش این ماده در استخوان‌سازی یکی از مهم‌ترین خواص ویتامین C‌‌ است و کمبود آن می‌تواند پوکی استخوان را تشدید کند.

همچنین کمبود ویتامین C در کودکان از نظر سلامت استخوان‌ها و اسکلت‌بندی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که کودکان هنوز در سن رشد هستند.

ضعف سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان داده است ویتامین C‌‌ درون انواع مختلفی از سلول‌های ایمنی بدن تجمع می‌کند تا به آن‌ها در مبارزه با عفونت و نابود کردن عوامل بیماری‌زا، کمک کند. کمبود ویتامین C‌‌ منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر عفونت‌ها و بیماری‌های خطرناکی مانند ذات‌الریه می‌شود.

در واقع بسیاری از افرادی که دچار بیماری‌های مرتبط با کمبود این ویتامین می‌شوند، در نهایت به دلیل ضعف در عملکرد سیستم ایمنی، از عفونت جان خود را از دست می‌دهند.

بهترین منابع ویتامین C

میزان مصرف روزانه‌ی توصیه‌شده‌ی ویتامین C برای خانم‌ها ۷۵ میلی‌گرم و برای آقایان ۹۰ میلی‌گرم است. توصیه می‌شود افراد سیگاری روزانه ۳۵ میلی‌گرم بیشتر مصرف کنند؛ چراکه تنباکو جذب ویتامین C‌‌ را کاهش و نیاز بدن به مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

میزان بسیار کمی ویتامین C‌‌ ‌برای پیشگیری از بیماری اسکوربوت لازم است. فقط ۱۰ میلی‌گرم در روز کافی است، که تقریبا در یک قاشق غذاخوری فلفل دلمه‌ای تازه یا آب نصف یک عدد لیمو ترش یافت می‌شود. در ادامه برخی از بهترین منابع ویتامین C‌‌ را به شما معرفی می‌کنیم.

گوجه فرنگی
پرتقال
لیمو
توت فرنگی
کیوی
آناناس
فلفل دلمه ای
کلم بروکلی
انگور
خرمالو
جعفری

نظرات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید. ما مشتاقانه منتظر نظرات سازنده شما دوستان و کاربران عزیز هستیم.