آشنایی با فشار خون و عوامل بروز آن

 همه ما فشار خون داریم و این یعنی زنده ایم! فشارخون که یکی از نشانه های حیات فرد بوده و وجود آن ضروری است، موجب جریان یافت خون در شریان های خونی شده و بدین ترتیب این جریان خون اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز اعضای بدن را فراهم می سازد. همین ویژگی ها سبب ده است تا فشار خون دارای اهمیت بسیار زیادی باشد. 

فشار خون افراد همیشه یک عدد مشخص نیست. این مقدار بر اساس نیاز بدن و حالت آن در هر لحظه متغیر می باشد. برای مثال زمانی که فعالیتی شدید انجام می دهید و یا در اثر عاملی دچار هیجان می شوید، میزان فشار خونتان افزایش می یابد و یا آن زمان که در حال استراحت می باشید، مقدار فشار خون کاهش می یابد. اما این نوسانات انجام گرفته تنها در یک محدوده خاص نرمال است و در غیر این صورت برای شخص ضررهای جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. 

  • فشار خون چیست؟

هنگام انقباض قلب، قلب خون را به درون شریان ها پمپاژ کرده و موجب ایجاد فشاری خواهد شد که بتواند این خون را به همه اعضا و قسمت های مختلف بدن پمپاژ نماید. شریان های موجود در بدن یک شخص نرمال عضلانی و دارای قابلیت اتساعی می باشند. به این معنا که در اثر ورود خون پمپاژ شده توسط قلب دچار کشش می شوند. با شکل گیری هر انقباض توسط قلب، مقداری خون به داخل شریان ها ارسال شده و موجب افزایش فشار در آن ها خواهد شد. 

فشار بالا را فشار سیستولی و فشارپائین را فشار دیاستولی  نام گذاری می کنند. هر دوی این سطوح توسط پزشک قابل اندازه گیری و ثبت می باشند. 

  • عواملبروزفشارخونبالا

اگرچه هنوز هم علت فشار خون بالا شناخته شده نیست، اما محققین معتقدند که برخی عوامل شانس ابتلا به این این بیماری را افزایش می دهند. وراثت، جنس، نژاد، سن، چاقی، حساسیت به سدیم و… مهم ترین عوامل تاثیرگذار می باشند. اما در عین حال برخی عوامل وجود دارند که به نظر می رسد در ایجاد فشارخون بالا بی تاثیر نیستند. مصرف زیاد الکل، مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، کم تحرکی و… از جمله این عوامل می باشند. در ادامه به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

  • وراثت

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که برخی خانواده ها نوعی تمایل ذاتی و استعداد در ابتلا به فشار خون دارند. به عبارت دیگر اگر در خانواده و یا بستگان شما افرادی از فشار خون بالا رنج می برند، احتمال این که شما به فشارخون مبتلا گردید، بسیار بیشتر از افرادی است که در نزدیکان خود چنین موردی ندارند.

  • جنس

خوب است بدانید که تقریبا 27 درصد زنان دارای سن 18 تا 74 سال و 33 درصد مردان دارای این بازه سنی از فشار خون بالا رنج می برند. 

  • نژاد

شاید برایتان جالب باشد بدانید که افراد سیاه پوست در مقایسه با همنوعان سفید پوست خود بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. گفتنی است که این افراد حتی در سنین کمتر از سفید پوستان و زودتر از آن ها به فشارخون بالا مبتلا می شوند.