شطرنج با پرورش تفکر و مسئولیت پذیری ، ذهن خلاقی را برای هر فردی ایجاد می کند از آنجائیکه بازی کردن در دوران کودکی شخصیت انسان را شکل می دهد ، بنابراین باید والدین دقت بیشتری در بازی فرزندان خود داشته باشند. شطرنج یکی از بازی های فکری مناسب برای فرزندان می باشد که تاثیرات بسیار مفیدی بر آینده کودکان خواهد گذاشت. زیرا بواسطه این بازی ، انعطاف پذیری و خلاقیت در کودکان به طرز فوق العاده ای افزایش می یابد. بنابراین توصیه می کنیم فرزندان خود را به سمت بازی شطرنج سوق دهید اما دقت داشته باشید که نباید در اینکار هیچ اجباری وجود داشته باشد و تنها نقش یک پیشنهاد کننده را داشته باشید.

بازی شطرنج در کودکان

شطرنج، یک بازی فکری و جوانمردانه است که در تقویت فرزند شما می تواند نقش اساسی داشته باشد.در این بازی بدون هیچ برخورد فیزیکی فرزند شما روبروی حریف خود می نشیند و رقابت صحیح را از همان دوران کودکی آموزش می بیند.شطرنج مغز کودکان را به چالش می کشد و هوش را به طرز فوق العاده ای بالا می برد. توجه داشته باشید که این بازی علاوه بر تاثیر مستقیم بر هوش ، مهارت هایی را به فرزندتان یاد می دهد که می تواند در تمام طول زندگی او مفید باشد.

فواید بازی شطرنج

همانطور که می دانید بازی شزنج فواید بسیار زیادی برای همه افراد در همه رده های سنی دارد. ما در ادامه به فواید بازی شطرنج اشاره خواهیم نمود.

  • انعطاف پذیری از تأثیرات شطرنج بر کودکان
  • یادگیری مهارت فکر کردن
  • افزایش مسئولیت پذیری
  • آموزش برای اینکه بهترین باشند
  • جلوگیری از آلزایمر از تأثیرات شطرنج بر کودکان
  • افزایش بهره هوشی از تأثیرات شطرنج بر کودکان
  • افزایش قدرت پیش بینی و برنامه ریزی
  • بهبود خلاقیت از تأثیرات شطرنج بر کودکان
  • افزایش تمرکز در کودکان

دیگر اثرات مثبت شطرنج

شطرنج ذهن را تمرین داده و موجب تقویت دهن می شود. در واقع شطرنج چیزی بیشتر از یک بازی ساده می باشد. شطرنج باعث تحکیم شخصیت شده و موجب بالارفتن اعتماد به نفس در افراد می شود. در حقیقت می توان شطرنج را بعنوان ابزاری دانست که علاوه بر جنبه آموزشی ، به افراد یاد میدهد شهروند خوبی باشند و در قالب قوانین و چارچوب کلی حرکت نمایند. کودک یاد می گیرد که باید از همه فرصت ها برای رسیدن به هدفش استفاده نماید و همچنین میزان بهره وره وری را نیز آموزش می دهد. شطرنج بهترین وسیله برای آموزش در دنیای کنونی است تا بتواند در کمترین زمان، بهترین تصمیم را برای بهتر شدن بگیرد.

توصیه های مهم به والدین برای آموزش شطرنج به کودکان

از 4 سالگی شروع به آموزش نمائید

چهار سالگی بعنوان یک سن ایده آل برای شروع آموزش شطرنج می باشد. اما باید در نظر داشته باشید که این سن برای کودک بسیار حساس است اگر متوجه به میلی کودک خود برای این بازی شدید و با بالا رفتن سن نیز این بی میلی وجود داشت ، نگران نباشید زیرا حداقل تاثیری که بر زندگی کودک شما می کذار اینست که توانایی های ریاضی اش نسبت به سایر هم سن وسالانش بیشتر می شود.

دنبال یک آموزش سرگرم کننده باشید

اجازه ندهید بازی شطرنج برای کودکتان خسته کننده و کسل کننده به نظر برسد. اگر نتوانید بازی را برایش سرگرم کننده کنید، احتمالا هرگز به این بازی علاقه مند نخواهد شد. توجه داشته باشید که کودک را مجبور به یادگیری شطرنج نکنید.

اجازه دهید با بهتر از خودش بازی کند

به کودکان خود این اجازه را بدهید تا با بازیکنان قوی تر از خودشان بازی کنند.دقت داشته باشید که هیچ وقت او را به خاطر باخت سرزنش نکنید و به او یاد بدهید یکی از عوامل پیشرفت، باخت است. او را به رقابت با بزرگتر ها تشویق کنید.

رژیم غذایی مناسب برای کودک در نظر بگیرید

داشتن یک رژیم غذایی خوب برای یک شطرنج باز، به ویژه در سنین کودکی ضروری می باشد. رژیم کودکان، باید سرشار از لبنیات، کلسیم، اسفناج ،آجیل و شکلات خالص باشد.

آیا شما نیز فرزندانتان را به سمت بازی شطرنج تشویق می کنید؟