افسردگی جزء اختلالات خلقی است که نگرش فرد را نسبت به خود و فضای پیرامونش تغییر می دهد.حس ناامیدی و بدبینی از شایع ترین عوامل این بیماری می باشد. کاهش انرژی، از دست دادن لذت و علاقه، احساس گناه، کاهش تمرکز، افکار مرگ از دیگر عواملی است که فرد مبتلا به لفسردگی با آن درگیر می باشد.همه این عوامل باعث خواهد شد که حس شادبودن از زندگی فرد رخت برکند.عدم لذت از زندگی موجب خواهد شد که فرد انگیزه ای برای زندگی نداشته باشد.

انواع افسردگی

در نظر داشته باشید که افسردگی انواع مختلفی دارد که در ادامه  به آنها اشاره خواهیم نمود

افسردگی اساسی یا عمده 

یکی از شایغ ترین نوع افسردگی که گریبان گیر بسیاری از افراد می شود افسردگی اساسی یا عمده می باشد.در این حالت فرد مبتلا به این نوع افسردگی در انجان کارهایی عادی و روزمره خود دچار مشکل می شود.ممکن است فرد در کار کردن، خوابیدن، مطالعه کردن، غذا خوردن، و یا انجام فعالیت های لذت بخش با مشکلات اساسی درگیر شود.و همه این عوامل فرد را به سمت اندوه و پوچی سوق خواهد داد.از دیگر عوارض بیماری افسردگی اساسی  از دست دادن علاقه به کارها، کاهش یا افزایش غیر منتظره وزن، بی خوابی یا پر خوابی، کاهش توانایی فکر یا تمرکز کردن، افکار مرگ و خودکشی، فقدان انرژی یا خستگی می باشد.همه این عوامل باعث خواهند شد تا فرد از انجام کارهای عادی و روزانه خود عقب بیفتند.

افسرده خویی 

افسرده خویی نیز نوع دیگری از افسردگی می باشد که شباهت بسیار زیادی با افسردگی اساسی دارد.افسردگی خویی یا دیستایمی دارای درجه شدت ضعیف تری نسبت به افسردگی اساسی است و علائم آن نیز با شدت کمتری نمایان می شود اما طول دوران این نوع افسردگی به مراتب طولانی تر می باشد که ممکن است موجب ناتوانی فرد شود.هر دوره بیماری این نوع افسردگی حدود 2 سال طول می کشد که زندگی فرد را دچار اختلال کرده و بازدهی شغلی، تحصیلی و هر فعالیت دیگروی را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

اختلال ملال پیش از قاعدگی 

همانطور که می دانیدفرد در دوران قبل از قاعدگی دچار تغییرات شدید خلق و خو، ، تحریک پذیری، ناراحتی، رنج و اضطراب می شود. این حالت بعد شروع دوره قاعدگی کاهش پیدا می کند. این اختلال با عنوان اختلال ملال پیش از قاعدگی  شناخته می شود.البته در نظر داشته باشید که بسیاری از زنان در این دوران دچار تغییرات طبیعی خلق می شوند که نباید آن را با این اختلال اشتباه گرفت.

اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرانه 

توجه داشته باشید که کودکانی که بسیار تحریک پذیر یا خشمگین هستند و مداوم دچار طغیان های خشم و پرخاشگری می شوند، به اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرانه مبتلا هستند. این کودکان با افراد حاضر در مدرسه، منزل و سایر مکان ها مشکل دارند. در واقع پرخاشگری آن ها چیزی فراتر از سطح رشدی شان است.

افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان یکی از شایع ترین نوع افسردگی در زنان می باشد.این نوع افسردگی باعث خواهد شد تا فرد قادر به مراقبت از نوزاد خود نباشد.اضطراب و بیخوابی حاصل افسردگی بعد از زایمان می باشد که در بیشتر مواقع یکماه بعد از فارغ شدن مادر برای او رخ می دهد.

افسردگی سایکوتیک 

افسردگی سایکوتیک یکی ازانواع افسردگی اساسی است که با علائم روان پریشانه (توهم و هذیان) به همراه خلق پایین در فرد ایجاد می شود. طی آن ارتباط فرد با دنیا واقعی نیز قطع می شود.  این نوع دپرسشن نشانه شدت بالای افسردگی است. 

اختلالات خلقی فصلی

اختلالات خلقی فصلی ، نوعی از افسردگی فصلی می باشد که بیشتر در فصل زمستان که نور طبیعی خورشید کمتر است ظاهر می شود.این افسردگی عموما  سالی یک بار برای فرد رخ خواهد داد. این اختلال باعث نوسانات خلقی در فرد می شود. گاهی ممکن است در بهار یا تابستان نیز برای فرد اتفاق بیافتد.

افسردگی ناشی از مصرف دارو یا بیماری

افسردگی ناشی از دارو یا بیماری در اثر مصرف دارو یا به دنبال ابتلا به بیماری خاص به وجود می آید. 

روش های درمان در انواع افسردگی :

روش های مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود:

دارو درمانی:

در این روش فرد با استفاده از داروهای ضد افسردگی ، تثبیت‌کننده‌های خلقی و داروهای آنتی‌سایکوتیک تحت درمان قرار می گیرد.

روان درمانی:

یکی دیگر از روش های درمان افسردگی ، روان درمانی می باشد. زیرا مصرف دارو برای افسردگی دارای عوارض بیشماری نیز خواهد بود. آغاز جلسات درمانی با مشاوره افسردگی، تشخیص و استفاده از روش های درمانی زیر می تواند اثربخشی چشمگیری داشته باشد:

  • گروه درمانی
  • درمان شناختی -رفتاری
  • خانواده درمانی
  • رفتار درمانی

پیشنهادات و راهکارهای خود را درباره بیماری افسردگی با ما مطرح نمائید.