کمرویی پدیده ای جدیست که در بسیاری از افراد جهان قابل مشاهده می باشد .کمرویی در افراد مختلف دارای درجات مختلف می باشد و از حالت حفیف تا شدید متفاوت می باشد. کمرویی بعنوان معظلی اساسی می باشد که افراد خجالتی با آن دست و پنجه نرم می کنند و بسیار نیز آزاردهنده می باشد. در واقع کمرویی یکی از مهمترین عوامل شکست در زندگی افراد خجالتی به حساب می آید. شاخص‌های متعددی وجود دارد که می‌توانند این معضل را تشدید کنند از جمله: سن، جنسیت، محیط زندگی، نوع تربیت خانوادگی و…

افراد کمرو معمولا از اجتماع دوری می‌کنند و در بیان خواسته‌های خود با مشکل روبرو بوده و در ابراز احساسات خود به شدت ناتوان هستند .

کمرویی و خجالت

کمرویی، حالتی ست که در آن فرد در حضور دیگران دچار دستپاچگی شده و قادر به صحبت کردن و بیان خواسته های خود نیست. در چنین مواقعی فرد به شدت دچار افت شدید عملکرد شده و در بیان احساسات و خواسته های خود با مشکل مواجه می شود. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم ، افراد کمرو در طیف‌های مختلفی قرار می‌گیرند گاهی کمرویی در حالت خفیف می باشد که در این حالت تاثیر زیادی در زندگی فرد نخواهد گذاشت .اما گاها این امکان وجود دارد که کمرویی در حالت شدید باشد که این حالت بسیار حطرناک بوده و تمام ابعاد زندگی فرد و حتی سلامت روحی او را تحت تاثیر قرار می دهد . در چنین حالتی این احتمال وجود دارد که فرد به سمت افسردگی و اضطراب سوق پیدا کند و در نهایت باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیر در زندگی او شود.

علل کمرویی چیست

کمرویی تحت تاثیر ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی است و می‌تواند ساختار شخصیتی فرد را از سنین کودکی تا کهنسالی تحت تاثیر قرار دهد:

1- علل تربیتی: عوامل تربیتی متفاوت ممکن است تاثیر زیادی در کمرویی فرد داشته باشد. مراقبت های شدید والدین از فرزند، ترس فرزند از تنبیه و سرزنش والدین، محرومیت فرزند از محبت والدین، عدم دریافت استقلال در نوجوانی از والدین، توقع والدین از فرزند برای اطاعت و تسلیمِ همیشگی.

2- علل روانی: گاهی کمرویی ریشه در روان آدمی دارد.استرس محیطی و عدم احساس امنیت، تحقیر شدن‌های مداوم در برابر جمع، غم و اندوه شدید و همیشگی، عدم موفقیت در تحصیل نمونه ای از عوامل روانی هستند.

3- علل اجتماعی: عوامل اجتماعی نیز می تواند در کمرویی فرد نقش موثری ایفا کنند. فقدان مهارت‌های اجتماعی، مهاجرت، فقر، طلاق والدین نمونه های آشکار از علل اجتماعی کمرویی می باشند.

4- علل فیزیولوژیک: گاهی کمرویی و خحالت ریشه در عوامل فیزیولوژیک مانند عوامل ژنتیکی، نقص عضو، عدم رضایت فرد از چهره یا اندام خود، اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی، اختلال در تکلم و … دارد.

نشانه‌های فرد خجالتی

فرد کمرو دارای نشانه هایی می باشد که این نشانه ها جسمی و روانی می باشد. ما در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود :

نشانه‌های جسمی 

1- احساس گرفتگی در گلو، قلب، و خالی بودن شکم

2- دشواری در گفتار، لکنت زبان، تغییر تن صدا

3- انقباضات عضلانی و اسپاسم 

4- کند شدن حواس و کاهش سطح هوشیاریِ کودک 

5- سرخ شدن و یا رنگ پریدگی در صورت، عدم ترشح بزاق و خشکی رگ‌ها، تعرق شدید در کف دست ها 

نشانه‌های روانی 

1- عدم مشارکت فرد در فعالیت‌های گروهی و اجتماعی

2- عدم ارتباط پایدار و مناسب با همسالان

3- اجتناب از برقراری تماس چشمی با افراد

4- مخفی کردن خود از نگاه دیگران

5- بریده بریده و کوتاه حرف زدن

5- بازی کردن با انگشتان دست و غرق شدن در افکار

6- عدم اعتماد به نفس، وجود حس سرخوردگی، اضطراب و… 

اقدامات اساسی برای رها شدن از کمرویی

در انتها لازم به ذکر است که کمرویی تحت تاثیر عوامل محتلفی بوجود می آید و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری در زندگی فرد ایجاد نماید. بنابراین باید در جهت رفع آنها اقدام نمود.هر چه سریعتر اقدام به درمان این مشکل نمائید و عوامل و دلایلی را که موجب کمروییتان می شود را بررسی کنید تا قادر به تغییر نگرش و ذهنیت خود باشید و بتوانید بر کمرویی غلبه کنید. بطور مثال اگر صحبت کردن در جمع برایتان دشواراست، پیشنهاد می کنیم در ابتدا مکالمه دو نفره را اولویت قرار دهید تا در نهایت بتوانید آن را به جمع‌های بزرگتر تعمیم دهید. 

آیا شما راهکاری برای رفع کمرویی دارید؟