آلودگی هوا، معضلی پر دردسر

امروزه یکی از مهم ترین مسائل مورد بحث که سرخط های زیادی از اخبار جهان را به خود اختصاص داده است، آلودگی هوا می باشد. این مشکل غالبا در شهرهای بزرگ بیشتر به چشم می خورد و با توجه به ماشینی شدن زندگی ها روز به روز در حال افزایش است.

آلودگی هوا هنگامی رخ می دهد که مقدار بسیار زیادی از ذرات و مواد دارای ضررهای فراوان نظیر گازها، ذرات و مولکول های بیولوژیکی و نیز گرد و غبار به اتمسفر کره زمین وارد می شوند. ورود این ذرات به جو کره زمین زمینه تغییرات فیزیکی و شیمیایی را تشدید کرده و به سلامت گیاهان، حیوانات و علی الخصوص انسان های زیادی صدمه وارد می کند. 

عوامل زیادی وجود دارند که زمنه ایجاد آلودگی هوا را به دنبال دارند. این مشکل می تواند به وسیله آلاینده های اولیه ای همچون اکسید گوگرد تولید شده توسط کارخانه ها و یا بر اثر آلاینده های ثانویه نظیر سوزاندن سوخت های فسیلی ایجاد و یا تشدید گردد. 

یکی از مهم ترین دلایلی که که سلامت ریه های افراد را تحت الشعاع قرار می دهد، اثرات بسیار مضر و زیان بار آلودگی هوا می باشد. استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله های شخصی که غالبا تک سرنشین نیز هستند، یکی از مهم ترین راه های کاهش آلودگی هوا است که به سلامت ریه های انسان کمک شایانی می کند.

آلودگی هوا

بیماری های ناشی از آلودگی هوا

آلودگی هوا از جمله مشکلات دردسر سازی است که در کوتاه مدت زمینه بروز بیماری هایی نظیر آسم، آلرژی و افزایش چشمگیر عفونت در بدن فرد را تشدید می کند. لازم به ذکر است که این مشکل در طولانی مدت باعث می شود که فرد با بیماری هایی نظیر سرطان ریه و بیماری مزمن برونشیت موجه گردد. به منظور کاهش این عواقب لازم است افراد از موادی همچون میوه و سبزیجات تازه استفاده نمایند. ضمن این که استفاده از ویتامین هایی نظیر ویتامین D و C نیز کاهش چشمگیر مشکلات ریوی را به دنبال خواهد داشت. 

ماسک، محافظ ریه های شما

کارشناسان به طور پیوسته هشدار می دهند که ضررهای ایجاد شده به وسیله آلودگی هوا گاها غیر قابل جبران هستند. همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم یکی از راه های کاهش این معضل کاهش تردد خودروها با منع تردد آن ها در روزهای مشخص، وضع مالیات بیشتر برای خودروها و… می باشد. اما در این میان فرد نیز می تواند به منظور حفظ سلامت خود اقداماتی را انجام دهد. استفاده از ماسک آلودگی هوا یکی از مهم ترین و مفیدترین کارهایی است که فرد می تواند انجام دهد. 

انتخاب بهترین ماسکی که فرد به هنگام آلوده بودن هوا می تواند از آن استفاده کند، تابع نوع آلودگی می باشد. برای مثال اگر در هوایی تنفس می کنید که دارای ذرات معلق می باشد، باید ماسک مورد استفاده شما قابلیت فیلتر نمودن این ذرات و جلوگیری از ورود آن ها به ریه را داشته باشد. 

ماسک ها با توجه به محیط به کارگیری شان دارای انواع گوناگونی هستند که ساده ترین نوع آن ها ماسک معمولی می باشد. لازم به یادآوری است که هیچ کدام از انواع ماسک توانایی تضمین صد در صد حفظ سلامت فرد استفاده کننده در برابر آلاینده های هوا را ندارند. اما بی شک می توانند در کاهش چشمگیر ورود آلاینده ها به ریه فرد نقش موثری داشته باشند.