اختلال شخصیت خودشیفته یکی دیگر از احتلالات رفتاریست که با عنوان نارسیسم نیز شناخته می شود. این واژه از نام مرد زیبا رویی به نام نارسیوس گرفته شده است که با دیدن تصویر خودش در آب، عاشق و شیفته خودش شد. این اسطوره یونانی بسیار مورد توجه دیگران بود . اما نقطه عطف داستان آنجائیست که نارسیوس با رفتارها و بی تفاوتی های خود موجب ناراحتی دیگران می شد. که در نهایت بعد از دیدن تصویر خودش در آب دچار غم عشق به خودش شده و در کنار برکه از اندوه جان می سپارد.

در واقع شخصیت خودشیفته خودش را مرکز دنیا می داند، او در ذهنش از هر جهت ویژه و خاص می باشد. در واقعیت نیز اکثرا اشخاصی مشهور و موفق هستند، اما شخصیت خودشیفته خود را خیلی فراتر از آن چه واقعا هست (زیباتر، پولدارتر، موفق تر و…) می پندارد. شخصیت خودشیفته احساسات و مشکلات دیگران را نادیده می گیرد، گویی او تنها کسی است که لیاقت مورد توجه بودن را دارد.

علل ابتلا به اختلال شخصیت خودشیفته

بر اساس تحقیقات انجام شده هنوز علت اصلی ابتلا به اختلال شخصیت خودشیفته شناخته نشده است. اما مشخص شده که عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و روانی در بروز این اختلال نقش بسیار موثری دارند. بسیاری از روانشناسان معتقدند که اختلال شخصیت خودشیفته نتیجه تربیت غلط دوران کودکی است. ناز پرورده کردن بیش از حد و یا بر عکس مورد بی توجه بودن کودکان، منجر به بروز شخصیت خودشیفته می گردد. 

لازم به ذکر است که کودکانی که در همان دوران مورد بی توجهی و یا آزار و اذیت قرار گرفته اند ، تصمیمی میگیرند تا خود محوری را بطور کاملا غریضی ، برای بقای خود انتخاب نمایند. زیرا این گروه از کودکان احساس می کنند تنها کسی که می تواند از آنها مراقبت کند ، خودشان هستند.بنابراین خودشیفتگی نتیجه غفلت یا سو استفاده یا آسیب روحی وارد شده به کودک توسط والدین و دیگران نیز می باشد. بسیاری از صفات و ویژگی های شخصیت خود شیفته در طول مراحل طبیعی رشد رخ می دهد.

علائم اختلال شخصیت خودشیفته

1-گوش دادن یک طرفه
2-خود شیفته مرکز تمام اتفاقات است
3-قانون فقط برای دیگران است
4- انتقاد را تحمل نمی کنند
5- اگر مشکلی پیش بیایید مقصر دیگران هستند
6- خیلی سریع عصبانی می شوند

اختلال شخصیت خودشیفته
اختلال شخصیت خودشیفته

پیامدهای اختلال شخصیت خودشیفته

افرا خودشیفته به دلیل اینکه خود را برتر از دیگران می دانند دارای رفتار تحکم آمیزی بوده و در اغلب موارد بسیار متکبر می باشند. نکته جالب توجه اینجاست که اینگونه افراد همواره از دیگران انتظار احترام و تحسین دارند هنگامی که نیازهای ناممکن این افراد را برآورده نشود، به طور شایع دچار غم و اندوه و علائم افسردگی می شوند و از دارو و مواد مخدر به عنوان راهی برای رهایی از ناراحتی خود استفاده می کنند .

درمان اختلال شخصیت خود شیفته

مطالعات نشان می دهد که بسیاری از مبتلایان به اختلال خود شیفتگی خود می دانند که این مشکل را دارند. اما این گروه از افراد نه تنها این رفتار را بد نمی دانند بلکه به خودشیفتگی خود افتخار نیز می کنند. همین عوامل باعث می شود تا افراد مبتلا به خودشیفتگی به دنبال درمان نباشند.

لازم به ذکر است که روش درمان مشخصی برای همه افراد دارای اختلال شخصیت خوشیفته وجود ندارد. اما در روان درمانی بخصوص روان درمانی بلند مدت فرد با مشکلات و ویژگی های شخصیتی خودش آشنا می شود، و به مرور زمان به اصلاح و تغییر رفتارش اقدام می کند.

باید در نظر داشته باشید که دارو درمانی جزو درمان های موثر برای درمان اختلال شخصیت خودشیفته (نارسیسیم) محسوب نمی شود. اما گاهی از دارو برای کاهش رفتارهای آزار دهنده فرد استفاده می شود. در صورت اعتیاد باید همزمان برای درمان اعتیاد و درمان اختلال شخصیتی اقدام نمود.

آیا شما تا کنون با افراد خود شیفته برخورد داشته اید؟ نظرتان درباره رفتار اینگونه افراد چیست؟