بیش فعالی یکی از انواع اختلالات رفتاری در کودکان می باشد که با به کارگیری همزمان چند روش درمانی قابل درمان است. کودکان مبتلا به بیش فعالی همواره از بی توجهی و ناتوانی در استمرار فعالیت‌ها رنج می‌برند. همین دلیل باعث نگرانی والدین می شود.کودکان بیش فعال اصولا نمی توانند آرام و قرار داشته باشند و در مکان های و موقعیت های مختلف از جمله مدرسه دچار مشکلات فراوانی می شوند. نکته تاسف باری که وجود دارد اینست که این قبیل کودکان در بسیاری مواردی با تنبیه والدین و گاها اطرافیان خود مواجه می شوند که شرایط را بدتر می کند.بنابراین تمرکز و توجه به این کودکان می تواند در بهبود آنها موثر واقع شود.

آیا بیش فعالی قابل درمان است؟

توجه داشته باشید که بیش فعالی باید درهمان کودکی درمان شود .در غیر اینصورت فرد مبتلا به بیش فعالی در بزرگسالی نیز با عوارض و مشکلاتی این بیماری درگیر شده و در بسیار موارد اینگونه افراد در بزرگسالی دچار افسردگی می شوند. در واقع مشکل آنجاست که بسیاری از والدین از انجام روش‌های صحیح برخورد با کودکان بیش فعال و یا انتخاب بهترین روش درمانی برای فرزندان خود عاجز هستند و همین موارد باعث وخیم تر شدن وضعیت آنها می شود.

در ادامه به راه  حل هایی برای درمان بیش فعالی اشاره خواهیم نمود. بنابراین با ما همراه باشید.

روشهای درمان بیش فعالی

بیش فعالی باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود . از اینرو پس از تشخیص قطعی این اختلال توسط پزشک، برای درمان بیش فعالی می توان از روش‌های زیر استفاده نمود:

دارو درمانی بیش فعالی :

این درمان یکی از ساده ترین و رایجترین روشهای درمان می باشد . این روش به دلیل سرعت بالای پاسخگویی ، یکی از آسانترین روش ها به حساب می آید.

روان درمانی بیش فعالی :

روش دوم درمانی بیش فعالی مراجعه به روان درمانگران می باشد. روان درمانگران بر روی رفتارهای این کودکان کار کرده و سعی می‌کنند با شرطی سازی‌های مختلف رفتار آن‌ها را تغییر دهند.

درمان های نوروفیدبک بیش فعالی:

این روش درمانی یکی از جدیدترین روشهای درمان می باشد. این روش درمانی نسبت به روش درمانی بسیار بی ضرر می باشد.این روش جریان حرکت فکری را تصحیح می کند.

آیا دارودرمانی برای اختلال بیش فعالی کافی است؟

دارو درمانی به دلیل هزینه کمتر و جوابگویی بهتر بعنوان اولین انتخاب والدین و بسیاری از مربیان در نظر گرفته می شود. اما باید توجه داشته باشید که این روش درمانی پس از قطع دارو ، مجددا بازگشته و علائم بیماری در فرد مبتلا نمایان می شود. به همین دلیل پیشنهاد بر اینست که به همراه دارو درمانی از درمان مکمل نیز استفاده نمائید.زیرا در این حالت احتمال رفع بیماری به مراتب بیشتر می باشد .

نوروفیدبک در درمان بیش فعالی

نوروفیدبک یکی دیگر از روشهای درمانی بیش فعالی می باشد که به کمک امواج مغزی، جریان رفتار و افکار در فرد تعییر می یابد. در این روش برای مثال به فرد توسط کامپیوتر تصویری ارایه می‌شود. این تصویر ارایه شده اما با جریان تمرکز و تفکر فرد تغییر می‌کند. تصورکنید یک کودک ۷ ساله مبتلا به بیش فعالی، مقابل  یک کامپیوتر نشسته و درحال تماشای کارتون مورد علاقه خودش می باشد. در همین حین و بصورت همزمان الکترودهایی بر سر کودک وصل می باشد که فعالیت عصبی نورون‌ها را ثبت می نماید.

در این روش هنگامی که جریان به سمت بی توجهی سوق می یابد تصویر کارتون کوچک و کوچک‌تر می‌شود. بنابراین کودک بدون یادگرفتن تکنیکی جدید سعی می‌کند تا تصویر را با توجه خودش بزرگ‌تر کند. از اینرو کودک نحوه تمرکز کردن و ماندن بر یک موضوع را توسط خودش فرا می‌گیرد.

روان درمانی در درمان بیش فعالی

در نظر داشته باشید که روان درمانی در درمان بیش فعالی ، مکانیزمی شبیه به عمل نوروفیدبک دارد، با این تفاوت که سعی درمانگر بر این است که رفتارهای مختلف را مرحله به مرحله اصلاح نماید. معمولا روان درمانگران با دادن تکالیف مختلف به افراد مبتلا به بیش فعالی در محیط‌های خارج از کلینیک، سعی می‌کنند تا الگوی رفتاری افراد را تغییر داده و در نهایت آن‌ها را به افرادی بهنجار و طبیعی نزدیک نمایند.

نظرات خودتان را در باره این مشکل با ما در میان بگذارید.