آشنایی با دیابت و انواع آن

دیابت نوعی بیماری است که در اثر قطع و یا عدم عملکرد صحیح انسولین در بدن رخ می دهد. انسولین هورمون تبدیل کننده مواد غذایی حاوی قند، نشاسته و… به انرژی در بدن می باشد. اگرچه تا کنون دلیلی قطعی برای رخداد بیماری دیابت در بدن فرد مشخص نشده است، اما می توان گفت که عواملی محیطی نظیر چاقی و کم تحرکی و نیز عامل مهمی تحت عنوان وراثت در بروز این بیماری در فرد نقشی موثر ایفا می کنند. 

شاید این سوال که چگونه می توان فهمید به دیابت دچار هستیم یا خیر، ذهنتان را مشغول کرده باشد. خوب است بدانید پزشکی که در این زمینه دارای تخصص می باشد، با استفاده از آزمایش قند خون ناشتا و یا آزمایش قند خون دو ساعته به سادگی می تواند وجود شما در دوره دیابت پنهان را تشخیص دهد. آزمایشات نام برده معیاری دقیق از نحوه عملکرد لوزالمعده و ترشح انسولین می باشند. 

انواع دیابت

بیماری دیابت در سه نوع نوع یک، نوع دو و بارداری تقسیم بندی می شود. 

  • نوع یک

تولید انسولین در بدن بیمارانی که به نوع یک این بیماری مبتلا می باشند، کاملا قطع می شود. همین امر موجب عدم ورود قند موجود به داخل سلول ها و تبدیل آن ها به انرژی شده است. این موضوع سبب می شود که قند تولیدی مصرف نشده و در نتیجه قند خون افزایش می یابد. پنج تا ده درصد افراد مبتلا به این بیماری، از نوع یک آن رنج می برند. 

  • نوع دو

بدن این دسته از افراد مبتلا به نوع دو این بیماری نسبت به انسولین مقاوم می گردد. این عبارت به این معنا است که یا انسولین ترشح شده در بدن بیمار تاثیری موثر بر روی جذب قند ندارد و یا این که ترشح انسولین در بدن به میزان کافی صورت نمی پذیرد. 

  • بارداری

نوع بارداری این مشکل موقتی و مربوط به دوران بارداری می باشد. می توان گفت که حدود 4 درصد از بانوان باردار در طول دوره نه ماهه بارداری خود به نوع بارداری این بیماری به صورت موقت مبتلا می شوند. 

مهم ترین پایه های کنترل دیابت

  • آموزش

ارائه آموزش های لازم در رابطه با اصول پایه درمان این بیماری به افرادی که از این بیماری رنج می برند، به آن ها کمک خواهد کرد تا در کنترل بیماری خود بکوشند. 

  • تغذیه

صحیح بودن تغذیه علاوه بر کمک کردن به کنترل قند خون، به فرد کمک خواهد کرد که وزن خود را به میزان طبیعی رسانده و چربی و فشار خون خود را نیز تحت کنترل در آورد. 

  • ورزش

کاهش قند خون در کوتاه مدت کمترین نتیجه ای است که ورزش برای افراد مبتلا به دیابت به ارمغان می آورد. این در حالی است که این فعالیت های بدنی تاثیرات بسیار مثبتی همچون کاهش مقاومت بدن به انسولین در دراز مدت را برای فرد به دنبال خواهد داشت. تقویت دستگاه گردش خون و تقویت قلب نیز از دیگر مزایای ورزش برای افراد مبتلا به دیابت می باشد. 

  • داروها

اگرچه درمان های غیر دارویی همچون ورزش و رژیم غذایی در درمان و کنترل دیابت نقش بسیار موثری دارند، اما نباید از اهمیت داروها در این زمینه چشم پوشی کرد. 

  • اندازه گیری شخصی قند خون

اندازه گیری قند خون با استفاده از دستگاه مخصوص در منزل به فرد کمک می کند از اثر غذاهای مختلف و ورزش بر روی میزان قند خون خود آگاه گردد و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهد.