شخصیت نمایشی نوعی اختلال روانی است که کمتر شناخته شده می باشد. در واقع این اختلال با وجود اینکه بسیار در حال پیشرفت می باشد اما کسی آن را بعنوان اختلال نمی شناسد. فردی که دچار اختلال شخصیت نمایشی است همیشه طوری رفتار می‌کند که گویی در حال اجرای یک نمایش است. این افراد در ابراز هیجان بسیارغلو می‌کنند. برای مثال کسی که را که تازه دیده‌اند به گرمی در آغوش می‌کشند یا در جریان تماشای یک فیلم غمگین، به شکل غیر قابل کنترلی گریه می‌کنند. بیشک شما نیز در اظرافیان خود افرادی با این خصوصیات را دیده اید . اما مسئله جالبی که وجود دارداینست که نه خود فرد و نه اطرافیان این نوع رفتار را بعنوان اختلال شخصیتی به حساب نمی آورند.

این شخصیت نگاه کلی و سیاه و سفید به امور دارد. دارای گفتاری مبهم، خالی از جزییات و مبالغه‌آمیز می باشد. 

شخص نمایشی غالبا از طریق بحران‌های هیجانی، جذابیت و گیرایی، رابطه‌ی جنسی، اغواگری یا شکایت کردن، دیگران را فریب می‌دهد.

علائم اختلال شخصیت هیستریونیک

یکی از علائم آشکاری که در این گونه افراد دیده می شود احساساتی بودن و توجه طلبی مفرط می باشد که به صورت الگویی فراگیر از همان ابتدای بزرگسالی و در زمینه‌های مختلف زندگی فرد گسترش می‌یابد. به صورتی که حداقل با پنج مورد زیر در شخصیت هیستریونیک نمایان می‌شود:

١. در موقعیت‌هایی که مرکز توجه نیست، ناراحت می‌شود و در رنج و مشقت به سر می‌برد.

٢. مشخصه تعاملش با دیگران، رفتار نامتناسب به صورت اغواگری جنسی یا تحریک کنندگی جنسی است.

٣. ابراز احساساتش به سرعت تغییر می‌کند و سطحی می‌باشد.

۴. همواره از ظاهر جسمی خود برای جلب توجه دیگران استفاده می‌کند.

۵. سبک تکلمش به نحوه افراطی مبتنی بر حدس و گمان و فاقد جزئیات است.

۶. خودنما و نمایشی می‌باشد و در ابراز احساسات مبالغه می‌کند.

٧. تلقین پذیر است، یعنی به راحتی تحت تأثیر افراد یا موقعیت‌ها قرار می‌گیرد.

٨. روابط را صمیمی‌تر از آنچه واقعاً هستند، تصور می‌کند.

عوامل بروز اختلال شخصیت نمایشی

توجه داشته باشید که در خانواده هایی که والدین به این اختلال دچار باشند، بی شک فرزندان نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. زیرا متخصصان بر این باور هستند که عوامل وراثتی و همچنین تربیتی در بروز شخصیت نمایشی بسیار تاثیرگذار می باشد. حال توجه داشته باشید که ما در اینجا به عواملی که ممکن است در مراحل رشد کودک ، منجر به بروز اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک  شوند اشاره کرده ایم:

1. در سنین پایین به هیچ عنوان مورد تنبیه و انتقاد قرار نمی گیرند.

2. توجه غیر قابل پیش بینی پدر و مادر

3. انجام تشویق ها و توجهی که تنها برای رفتارهای خیلی خاص به کودک داده می شود

4. توجیح کردن اشتباهات کودک و همچنین مثبت نشان دادن آنها در جمع و مهمانی ها

این رفتارها و دیگر رفتارهای مشابه منجر به بروز یک دوگانگی در کودک می شود که او نمی تواند تشخیص دهد کدامین رفتار صحیح و کدام رفتار اشتباه می باشد. برخوردهای غلط والدین تا سن بلوغ می تواند بر کودک تاثیرگذار بوده و اختلال شخصیت هیستریونیک را در او ایجاد کند.

روش های پیشنهادی در برخورد با شخصیت نمایشی

در نظر داشته باشید که در صورتی که با فردی در ارتباط هستید که دارای شخصیت نمایشی می باشد و یا اینکه قصد دارید با فردی که به اختلال شخصیت نمایشی دچار است ازدواج کنید ، حتما باید به روشهای پیشنهادی زیر توجه نمائید تا به مرور زمان دچار مشکل نشوید.

1- تلاش نکنید جهان‌بینی او را عوض کنید.

2- توجه کنید که رفتارهای او را بعنوان سوء نیت حساب نکنید.

3-  صبور باشید و توجه داشته باشید که تغییر در این نوع شخصیت‌ها بتدریج اتفاق می‌افتد.

4- به هیچ عنوان فرد موردنظر را موعظه نکنید.

5-  درک کنید چه ترس‌‌ها و چه عقایدی ‌مبنای رفتارهای مشکل‌زای اوست.

6- یک تغییر نسبی و غیرکامل را از طرف او بپذیرید.

7-  اجازه ندهید شخصیت‌های نمایشی شما را به بازی بگیرد.

درمان اختلال شخصیت هیستریونیک

باید دقت داشته باشید که درمان اختلال شخصیت نمایشی هیستریونیک بسیارسخت است، زیرا آنها به هیچ عنوان قبول نمی کنند که دارای مشکلی بوده و نیازمند درمان هستند. به همین دلیل درمان اینگونه افراد بسیار سخت تر و در بسیاری از موارد غیر ممکن خواهد بود.

در واقع باتوجه به اهمیت بالای این مشکل باید راه حلی سنجیده برای درمان آنها بکار برده شود. بهترین و مناسبترین راه حل برای درمان اختلال شخصیت نمایشی مراجعه به مراکز مشاوره روانشناسی معتبر می باشد. فرد مبتلا به این اختلال به راحتی بعد از چندین جلسه مشاورره ، می تواند این مشکل را برطرف نموده و به روال عادی شخصیتی برگردد. توجه داشته باشید که در صورت عدم درمان این اختلال ، ممکن است فرد به عوارض بسیار خطرناکی همانند افسردگی دچار شود. که در اینگونه موارد باید با نظر پزشک مربوطه و از طریق دوره های درمانی مختلف اقدام به رفع این اختلال و مشکل نمود .

فراموش نکنید که درمان اختلال شخصیت نمایشی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این اختلال بر روابط عاطفی و شغلی فرد در طولانی مدت تاثیر منفی می گذارد.

آیا شما نیز در اطرافیان خود با چنین شخصیت هایی برخورد کرده اید؟