آشنایی با تست قند خون

اگر به آن دسته از افراد تعلق دارید که از بیماری دیابت رنج می برید، لازم است که همواره از میزان قند خون خود اطلاع داشته باشید. نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه حاکی از آن است که کنترل قند خون در محدوده طبیعی آن، خطر بروز سکته قلبی، سکته مغزی، عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و مشکلات ایجاد شده در دستگاه گردش خون فرد و حتی احتمال رخداد مرگ را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. به همین دلیل خرید یک دستگاه تست قند خون و استفاده مرتب از آن به تمام افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، توصیه می گردد. به منظور خرید دستگاه تست قند خون به ویژگی های آن توجه کرده و انتخابی آگاهانه و در عین حال مناسب داشته باشید. 

استفاده از دستگاه تست قند خون با دارا بودن کمترین میزان خطا به دلیل اهمیت نتایج به دست آمده از دستگاه و نیز تاثیر به سزایی که نتایج حاصله بر کنترل قند خون دارد، بسیار حائز اهمیت و حیاتی می باشد. پزشک معالج شما نیز با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده به تنظیم برنامه درمانی شما می پردازد. همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا تاثیر ویژگی های یک دستگاه تست قند خون خوب بر کنترل این بیماری مشخص گردد.

دستگاه تست قند خون

گفتنی است که عواملی همچون روش اندازه گیری، کد گذاری و کنترل حجم خون از جمله مهم ترین عوامل موثر بر دقت اندازه گیری دستگاه تست قند خون مورد استفاده شما می باشند. در ادامه به معرفی هر یک از این عوامل خواهیم پرداخت.

عوامل موثر بر میزان دقت اندازه گیری دستگاه تست قند خون

روش اندازه گیری

اندازه گیری میزان قند خون با استفاده از دستگاه های تست قند خون در دو روش فتومتری و الکتروشیمیایی انجام می گردد.

دستگاه های مورد استفاده در روش فتومتری برای انجام کارکرد صحیح به یک منبع نور موجود در دستگاه نیاز دارند. خوب است بدانید که در این روش گلوکز ماده ای رنگی را در طی یک واکنش آنزیمی تولید می نماید. این نور که دارای طول موج مشخصی است، به نوار تست قند خون رسیده و به جذب ماده رنگی تولید شده نور می پردازد. وجود مقدار بیشتر گلوکز در نمونه باعث ایجاد رنگ بیشتر شده و زمینه جذب نور بیشتر توسط نوار را افزایش می دهد. همین امر موجب می شود که نوار نور کمتری را از خود منعکس سازد. مشاهده این موضوع به معنی بالا بودن میزان قند خون می باشد. تمیز بودن دستگاه مورد استفاده در این روش تاثیر بسیار زیادی بر نتایج به دست آمده دارد.

روش الکتروشیمیایی روشی است که به نور وابستگی ندارد. به همین دلیل استفاده از این روش به دلیل جلوگیری از خطاهای ناشی از تمیز نبودن دستگاه بسیار رایج می باشد.

  • کدگذاری

اغلب دستگاه های تست قند خون قبل از ورود نوار به دستگاه نیازمند وارد کردن یک کد که بر روی بسته حاوی نوارها نوشته شده است، می باشند. ورود این کد موجب تنظیم دستگاه و اندازه گیری میزان قند خون می شود. به منظور دستیابی به نتایج درست سعی کنید از دستگاه هایی که احتیاجی به کدگذاری ندارند، استفاده کنید. این امر در صحت میزان قند خون شما موثر خواهد بود.

  • سیستم کنترل حجم خون

با کیفیت ترین و بهترین دستگاه های تست قند خون آن دسته از دستگاه هایی هستند که به ویژگی سیستم کنترل حجم خون مجهز می باشند. به عبارت دیگر این دستگاه ها حتی در صورت ورود خون کمتر از حجم مورد نیاز، عدد اشتباهی را به نمایش نمی گذارند. بلکه با نشان دادن error شما را از این امر آگاه می سازند.