شیر دوش وسیله ای است که استفاده از آن برای مادرانی که به دلایل گوناگون ساعت هایی را دور از نوزادان خود سپری می کنند، توصیه می گردد. اگر مادری دارای نوزاد هستید و مجبورید به خاطر شرایط کاری خود از فرزندتان دور باشید، می توانید با استفاده از شیردوش برای ساعت های دوری فرزندتان شیر ذخیره کنید! بهترین و مقوی ترین غذا برای کودکانی که کمتر از 6 ماه سن دارند، شیر مادر است. این شیر ضمن دارا بودن مقادیر بسیار بالایی ویتامین، زمینه سلامتی نوزاد را نیز تامین می کند. بهتر است کودک تازه متولد شده در ساعات ابتدایی زندگی خود تنها از شیر مادر تغذیه نماید. اما مادرانی وجود دارند که سینه آن ها در حین شیردهی به نوزاد زخم می شود. این مشکل ناشی از عدم آگاهی مادران از نحوه صحیح شیر دهی به کودک می باشد. در این مورد بهتراست که مادر تا بهبود زخم موجود، با استفاده از شیر دوش شیر موجود در سینه خود را تخلیه کرده و در اختیار نوزاد قرار بدهد!

شیر دوش دستی
شیر دوش دستی

شیر دوش وسیله ای به منظور خارج کردن شیر مادر از سینه او می باشد که در دو نوع دستی و برقی موجود است. همه شیر دوش ها از سه قسمت زیر ساخته شده اند:

  • پوشش سینه

پوشش سینه قسمتی مخروطی شکل است که بر روی نوک سینه مستقر می شود. این مخروط قسمت های رنگی سینه را احاطه می کند. 

  • پمپ

محفظه ای نرم است که موجب بیرون آمدن شیر از سینه مادر می شود. 

  • ظرف شیر

این قسمت از شیشه شیر به بخش زیرین سینه وصل شده و تمام حجم شیر دوشیده شده را در درون خود ذخیره می کند. 

  • انواع شیر دوش

شیر دوش های موجود در بازار را با توجه به ویژگی های آن ها در سه دسته دستی، برقی و باتری دار دسته بندی می کنند. 

شیر دوش های دستی همان گونه که از نام آن ها مشخص است، به صورت کاملا دستی عمل می کنند. نوع دستی این وسیله دارای پمپی دستی است که به پوشش سینه اتصال پیدا کرده و با فشار دادن و ایجاد مکش شیر را از سینه مادر خارج کرده و داخل شیشه جای می دهد. مادران زیادی استفاده از شیردوش دستی را به دلیل قابلیت تنظیم و عملکرد دستی در مقایسه با سایر انواع آن مناسب تر می دانند. 

شیردوش های باتری دار و برقی دارای یک پمپ برقی و در عین حال کوچک هستند که مکش سینه مادر با استفاده از آن انجام می گیرد. قابلیت تنظیم قدرت مکش یکی از مهم ترین ویژگی های شیردوش های برقی و باتری دار است. استفاده از این نوع از شیردوش ها به دلیل تسریع در عمل دوشش به مادرانی که دارای وقت کافی نیستند، توصیه می شود. 

  • نحوه استفاده از شیر دوش

لازم است مادر قبل از اقدام نسبت به انجام این کار در ابتدا دست ها و سینه خود را به صورت کامل بشوید. سپس قدرت مکش شیر دوش را بر روی درجه ای مناسب تنظیم نماید. زیرا استفاده از قدرت کشش بسیار زیاد موجب ایجاد درد در سینه ها خواهد شد. پس از این که شیر از سینه خارج شده و درون ظرف شیشه ای قرار گرفت، می توانید آن را به مدت 6 الی 8 ساعت به نوزاد شیر خوار بدهید.