گاها بعد از ورزش یا انجام فعالیت سنگین عظلات بدن دچار گرفتگی می شود که کاملا طبیعی می باشد. اما باید دقت داشته باشید که درد ناشی گرفتگی عضلات را با درد ماهیچه ای  نباید اشتباه بگیرید. درد ماهیچه ای می تواند به دلیل بیماری و اختلالات خاص ایجاد شود.این درد بیشتر در هنگام شب گریبانگیر فرد شده و شدت درد بگونه ای می باشد که فرد را از خواب بیدار می کند.این درد معمولا در ناحیه ران و انگشتان ایجاد میشود و دقایقی به طول می انجامد و بیشتر روی زنان و مردان 50 سال به بالاتر تاثیر دارد.

شایع ترین علل درد ماهیچه

شایع ترین علل درد ماهیچه، کشش، استذس و جراحات جزئی هستند. این نوع دردها معمولا متمرکز بوده و فقط چند ماهیچه و یا بخش کوچکی از بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اما درد عضلانی و درد در تمام بدن ، اغلب ناشی از عفونت، بیماری و یا عوارض یک دارو است.

دلایل رایج درد ماهیچه عبارتند از:

سندروم خستگی مزمن ، لنگیدن ، تیروئید کم کار ،آنفولانزا

سندروم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن یک اختلال پیچیده است که با خستگی مفرط مشخص می شود و نمی توان آن را با هیچ شرایط پزشکی اساسی توضیح داد. خستگی ممکن است با فعالیت جسمی یا ذهنی بدتر شود، اما با استراحت  هم بهتر نمی شود.علت سندرم خستگی مزمن نامشخص است، اگرچه تئوری های زیادی  مانند عفونت های ویروسی تا استرس روانی وجود دارند . از اینرو برخی از تخصصان معتقد هستند که سندرم خستگی مزمن ممکن است با ترکیبی از عوامل ایجاد شود.برای تایید تشخیص سندرم خستگی مزمن نیاز به انواع آزمایش های پزشکی است تا مشکلات سلامتی دیگری که علائم مشابهی دارند را از بین ببرید.

علایم سندروم خستگی مزمن

نشانه ها و علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خستگی
  • نداشتن حافظه یا تمرکز
  • گلوی خشک
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن و یا زیربغل
  • درد ناشناخته مفاصل یا ماهیچه ها

لنگیدن

لنگیدن درد ناشی از خون ریزی زیاد است که معمولا در طول تمرین اتفاق می افتد و گاهی لنگیدن متناوب گفته می شود این وضعیت عموما با تاثیر بر روی رگ های خونی ، می تواند در پاها تاثیر گذاشته و حتی بازوها را نیز تحت تاثیر قرار دهدممکن است این علائم تنها در مواقعی که ورزش می کنید بروز دهد . اما دقت داشته باشید که این درد در مواقعی که استراحت می کنید نیز می تواند بروز کند.لنگیدن گاهی بعنوان یک بیماری شناخته می شودو اکثرا نیز نشانه ای از بیماری عروق محیطی می باشد. یک مساله جریان بالقوه جدی اما قابل درمان که در آن رگ های خونی که جریان خون را به پاها و یا بازوها می دهند باریک می شوند.

علائم لنگیدن عبارتند از:

درد هنگام ورزش کردن ،درد متناوب،درد هنگام استراحت ،تغییر رنگ دادن پوست ،احساسی دردناک و سوزان،ضعف پاها یا بازوها،پاهای سرد

تیروئید کم کار:

تیروئید کم کار یکی دیگر از بیماری هایی است که ممکن است در نتیجه درد ماهیچه بروز کند. زیرا تیروئید کم کار وضعیتی است که در آن غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون های حیاتی خاص تولید نمی کند. این احتمال وجود دارد که تیروئید کم کار در مراحل اولیه ،علایم قابل توجهی نداشته باشند. در طول زمان، تیروئید درمان نشده می تواند باعث مشکلاتی نظیر چاقی، درد مفاصل، ناباروری و بیماری های قلبی شود.

علایم  تیروئید کم کار

خستگی، افزایش وزن،حساسیت به سرما،یبوست،پوست خشک،افزایش وزن،چهره پف کرده،کوفتگی،ضعف ماهیچه ای،سطح کلسترول خون بالا،سفتی و درد عضلات ماهیچه ای،دوره های قاعدگی غیر معمول یا سنگین،موهای نازک،ضربان قلب کند،افسردگی،کم حافظگی

آنفلوانزا:

آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که به سیستم تنفسی شما حمله کرده و  بینی، گلو و ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد . این بیماری عموما سرماخوردگی خوانده می شود، اما مثل ویروس “آنفلوآنزا” نیست که موجب اسهال و یا استفراغ می شود.

افرادی که در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند عبارتند از:

  • کودکان زیر 5 سال و به ویژه افراد زیر 12 ماه
  • افراد بالای 65 سال
  • ساکنان خانه های سالمندان
  • زنان باردار و زنانی که تازه زایمان کرده اند
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف
  • افرادی که بیماری های مزمن نظیر آسم، بیماری قلبی، بیماری کبد و دیابت دارند
  • افرادی که بسیار چاق هستند، با شاخص توده بدنی (BMI40) یا بیشتر

با اینکه زدن واکسن آنفولانزا سالانه 100 درصد موثر نیست اما بهترین دفاع فرد بر علیه این بیماری آمپول آنفولانزا می باشد.

علایم رایج بیماری آنفولانزا

تب بالای 38 درجه سانتی گراد،درد ماهیچه ها،عرق،سردرد،سرفه های خشک و همیشگی ،خستگی و ضعف، گرفتگی بینی ،گلوی خشک

رماتیسم مفاصل:

رماتیسم مفاصل یک اختلال مزمن و یک اختلال خود ایمنی می باشد که می تواند بیشترمفاصل را تحت تاثیر قرار داده و از اینرو سیستم بدن به اشتباه به بافت های بدن حمله می کند. در برخی افراد، این بیماری می تواند به سیستم های بدن، از جمله پوست، چشم ها، ریه ها، قلب و رگ های خونی آسیب برساند.

التهاب مرتبط با التهاب مفصل روماتیسمی، چیزی است که می تواند به بخش های دیگر بدن آسیب برساند. در حالی که انواع جدیدی از داروها گزینه های درمانی را به طور چشمگیری بهبود بخشیده اند، روماتیسم شدید هنوز می تواند موجب معلولیت های جسمی شود.

علایم رماتیسم مفاصل

علائم رماتیسم مفاصل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مفاصل لطیف، گرم و متورم
  • سفتی مفاصل که معمولا صبح و بعد از بی تحرکی بدتر می شود
  • خستگی، تب و از دست دادن اشتها
  • رماتیسم مفاصل ابتدا معمولا روی مفاصل کوچک تر تاثیر می گذارد به خصوص مفاصلی که انگشتان را به دست و انگشتان را به پا متصل می کنند.
  • با پیشرفت بیماری، علائم اغلب در مچ دست، زانوها، مچ پا، آرنج، باسن و شانه پخش می شوند. در بیشتر موارد، علایم در هر دو طرف بدن رخ می دهند.

نظرات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید