فراموشی یکی از آن دسته عملکردهایی است که به موجب آن فرد دچار مشکلات عدیده می شود و پیامدهای خطرناکی در پی دارد.فراموش کردن بعضی چیزها مانند کلید خانه  می تواند بسیار طبیعی باشد اما فراموشی ناگهانی و شدید مانند فراموش کردن نام فرزندتان می تواند خطرناک باشد و نشانه هایی از بیماری فراموشی به حساب می آید. در چنین مواردی باید هر چه سریعتر جهت متوقف کردن فراموشی خود که نشانه ای از بیماری آلزایمر می باشد ، به پزشک متخصص مراجعه نمائید.با ما همراه باشید تا  برخی علتهای فراموشی ناگهانی را بیان کنیم.

علت فراموشی لحظه‌ای و ناگهانی

فراموشی به طور کلی نشانه‌ی بیماری آلزایمر یا انواع دیگری از زوال عقل است. اما فراموشی لحظه‌ای یا ناگهانی معمولا عوامل دیگری دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود.

داروها

بسیاری از داروهایی که برای درمان بیماری‌های دیگر تجویز می‌شوند، می‌توانند روی حافظه تأثیر بگذارند. این داروها شامل موارد زیر می باشند:

  • داروهای اضطراب: آلپرازولام ، کلردیازپوکساید ، کلونازپام، دیازپام، فلورازپام، لورازپام
  • افسردگی یا درد: آمی‌تریپتیلین، کلومیپرامین، دزپپرامین، دوکسپین، ایمی‌پرامین، نورتریپتیلین
  • فشار خون بالا: پروپرانول، آتنولول ، کاپتوپریل، متوپرولول، سوتالول
  • کلسترول بالا: آتورواستاتین، فلوواستاتین، لووستاتین، پراواستاتین، رزواستاتین، سیمواستاتین
  • درد: مورفین، فنیتیلین، هیدروکدون، هیدروموفون، اکسی‌کدون
  • تشنج: گاباپنتین، استازولامید، کاربامازپین، لاموتریژین، پرگابالین، والپروات
  • اختلال خواب: اسزوپیکلون، زالپلون، زولپیدم

 افسردگی

باید حتما در نظر داشته باشید که حافظه و احساسات شما رابطه‌ی نزدیکی با هم دارند. افسردگی، استرس یا اضطراب می‌تواند روی تمرکز شما تأثیر بگذارد . از اینرو زمانی که تمرکزتان پایین باشد، نخواهید توانست چیزی را خوب به خاطر بیاورید. اگر احساس ناراحتی می‌کنید یا علاقه‌ی خود را به چیزهایی که قبلا دوست داشتید از دست داده‌اید، برای درمان با یک متخصص روانپزشکی صحبت کنید. داروهای ضد افسردگی و مشاوره‌ی روانشناسی می‌تواند به بهبود افسردگی کمک کند.

کمبود ویتامین B12

کم بودن ویتامین B12 در رژیم غذایی نیز می‌تواند تاثیر مستقیمی روی حافظه شما بگذارد وموجب فراموشی شود. ویتامین B12 به بدن کمک می‌کند تا از انرژی موجود در غذاها به خوبی استفاده نماید وهمچنین با محافظت از سلول‌های عصبی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر فکر کنید.از آنجا که بدن شما ویتامین B12 تولید نمی‌کند، باید آن را از غذاهایی مانند گوشت، ماهی، شیر، پنیر و تخم مرغ دریافت کنید .

ضربه به سر

ضربه خوردن به سر نیز می تواند موجب فراموشی شود. در واقع در بعضی مواقع ممکن است فرد در اثر ضربه بیهوش هم نشود اما همان ضربه موجب فراموشی دائمی و یا موقت فرد می شود.زمین خوردن، تصادف با ماشین، یا هر نوع ضربه‌ی شدید به سر،ممکن است باعث شود شما نتوانید افراد یا اتفاقات را به یاد بیاورید.

سکته مغزی

سکته‌ی مغزی هنگامی اتفاق می‌افتد که یک رگ خونی به علت گرفتگی یا نازک شدن، پاره و جریان خون بخشی از مغز قطع شود. بدون اکسیژنی که از طریق خون به مغز می‌رسد، سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند. سکته مغزی می‌تواند باعث فراموشی کوتاه مدت یا فراموشی بلند مدت شود. ممکن است بر اثر سکته‌ی مغزی آموخته‌های خود را فراموش کنید یا به سادگی سردرگم شوید.

برای محافظت از رگ‌های خونی و پیشگیری از سکته‌ی مغزی کارهای زیر را انجام دهید.

  • فشار خون و میزان کلسترول خود را با رژیم غذایی مناسب، ورزش و دارو کنترل کنید.
  • در صورتی که دیابت دارید، برای کنترل قند خون، تحت درمان قرار بگیرید.
  • دخانیات مصرف نکنید.

اختلال یاد زُدودگی

اختلال یاد زُدودگی نیز نوع دیگری از فراموشی است که ممکن است فرد بعد از جراحی سر و یا صربه روحی سنگین ،انجام بعضی ورزش های خیلی سنگین و یا برخی روش های نمونه برداری پیش آید.باید دقت داشته باشید که این اختلال به ندرت پیش خواهد آمد و از اینرو نیازی به درمان ندارد و باید با گذر رمان بهبود یابد.

یاد زُدودگی» نوعی اختلال است که بر اثر آن فرد ناگهان نمی‌تواند چیزی در مورد خود یا زندگی‌اش به یاد بیاورند«. این اختلال ممکن است به دلیل جراحت یا آسیب به مغز اتفاق بیفتد.

یاد زدودگی کلی گذرا»  نوعی از فراموشی است که هنگام بروز آن ناگهان فراموش می‌کنید کجا هستید و اخیرا چه اتفاقی افتاده است«. در این شرایط ممکن است برای مدتی مدام سؤال‌های یکسانی را تکرار کنید.

 تومور مغزی

تومور یا آسیب مغزی می‌تواند تاثیر مستقیمی روی حافظه شما داشته باشد.در نظر داشته باشید که انجام برخی عملیات پزشکی مانند شیمی‌درمانی، جراحی و پرتودرمانی هم می‌تواند روی توانایی فکر کردن تأثیر منفی بگذارد. بنابراین در حین درمان سرطان باید بخوبی از خودتان مراقبت نمائید؛ خوب غذا بخورید و به اندازه‌ی کافی استراحت کنید تا انرژی کافی و حافظه خوب داشته باشید.

مشکلات تیروئید

شاید غده تیروئید برای عده ای یک بیماری عادی بنظر برسد اما این غده هورمون هایی ترشح می کند که سرعت سوخت و ساز بدن شما را تنظیم می کند.غده تیروئید در گردن شما قرار دارد. هنگامی که شما تیروئید کم کار داشته باشید، عملکرد کل بدن شما آهسته‌تر می‌شود و احساس خستگی، افسردگی و فراموشی به شما دست می‌دهد. شما براحتی خواهید توانست با  انجام آزمایش خون عملکرد تیروئیدتان را چک کند. در صورتی که تیروئیدتان کم کار شده باشد برای شما قرص تنظیم هورمون تیروئید تجویز خواهد شد.

بی شک شما نیز در اطرافیان خود عوارضی از فراموشی را دیده اید. پیشنهاد می کنیم تجربیات خود را با ما در قالب کامنت درمیان بگذارید.