شاید در طول زندگی خود بارها از طریق پشه ،کک و کنه دچار گزش شده باشید ، که این موارد در روزهای گرم فصل مخصوصا تابستان بیشتر می شود.در چنین مواقعی پوست شما دچار خارش و قرمزی می شود و با درمان خانگی که و یا استفاده از پماد بزودی رفع می شود. اما مسئله ای که وجود دارد اینست که ممکن است گاها این پشه ها موجب مرگ انسان شوند.که این آمار در مقایسه با سالهای پیش رو به افزایش می باشد.در این مقاله قصد داریم خطرات ناشی از گزش پشه را بیان کنیم. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.


بیماری لایم

هنگامی که درباره مشکلات ناشی از گزش کنه و پشه صحبت می‌کنیم، به صراحتا بیماری لایم را می توان در لیست این موارد قرار داد . از اینرو بیماری «لایم»  در بین بیماری های مشابه جایگاه ویژه ای دارد. اما انواع مختلف کنه حامل و ناقل تعداد دیگری ازعوامل بیماری‌زا می باشد که برخی از آنها دارای عوارض شدید و حتی مرگبار می باشد. طبق تحقیقات انجام شده کنه ها در یافتن راه های تازه برای بقای خود بسیار شگفت انگیز عمل می کنند و همواره در تلاش هستند  تا انسانها را در معرض نیش و بیماری های که ناقل آن هستند قرار دهند.

حساسیت غذایی که با گزش کنه تشدید می شود

  شاید عجیب ترین تهدید ناشی از کنه ها «حساسیت گوشت قرمز» باشد که دانشمندان اخیرا گزش کنه را عامل آن تشخیص داده اند. افراد ممکن است وقتی کنه از طریق بزاق خود، گالاکتوز (قند حاصل از لاکتوز غذا) را که از خون یک حیوان دریافت کرده به انسان منتقل کند، به این حساسیت دچار شود. در اینصورت اگر فرد مستعد آلرژی باشد ممکن است به مولکول آلفا گال که در خون و دیگر بافت های حیوان یافت می شود هم حساسیت پیدا کند. سپس ممکن است چند روز یا چند هفته بعد به کهیر، تورم پوست و لبها یا حتی سه تا شش ساعت پس از خوردن گوشت قرمز دچار شوک مهلک آنافیلاکتیک (یک شوک مهلک ناشی از آلرژی) شود.

کنه ها می توانند بیماری های باکتریایی را منتشر کنند

دقت داشته باشید که بسیاری از باکتری های کوچک نیز براحتی می توانند انسان را بیمار کنند  . از جمله این باکتری ها می توان به ریکتزیا، ارلیشیا و آناپلاسما اشاره نمود. این باکتری ها در بدن کنه ها زندگی می کنند. این کنه ها هنگامی که از خون حیوانات تغذیه می کنند، بوجود می آید. در نتیجه براحتی می توانند این باکتری را به انسان و یا هر موجود زنده دیگر انتقال دهند. معروفترین  بیماریهای باکتریایی «تب دانه دار کوه راکی»  می باشد که با 6 هزار مورد ابتلا در سال، شایع ترین بیماری ناشی از باکتری ریکتزیا در ایالات متحده  می باشد.

علائم بیماری باکتریایی حاصل از نیش پشه

رایجترین مشکلی که ممکن است بعد از نیش پشه در فرد بوجود آید تب ، جای جوش، سردرد، لرز ، درد عضلانی و علائم گوارشی مثل درد شکمی و اسهال می باشد.در چنین مواقعی بهتر است در اصرع وقت ، فرد موردنظر را به درمانگاه انتقال دهید.

کنه می تواند عامل انتقال ویروس‌ باشد

مردم معمولا وقتی به بیماری منتقل شونده توسط حشرات فکر می کنند معمولا پشه ها را به یاد می آورند که ناقل بیماری های دنگو، زیکا یا ویروس نیل غربی هستند. اما بهتر است بدانید که ،کنه هم می توانند ناقل ویروس باشد.

بیماری های ناشی از انتقال ویروس توسط کنه ها

بیماری های ناشی از انتقال ویروس توسط کنه ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

  • تب کنه کلرادو که بیشتر درشمال شرق آمریکا و مناطق مجاور در کانادا دیده می‌شود.
  • پوواسان، که نوعی بیماری نادر و خظرناک می باشد که در آن تب فرد بصورت ناگهانی تا 40 درجه سانتیگراد رسیده و با تشنج همراه می باشد.

در نظر داشته باشید کنه ها می توانند از طریق تماس با سگ‌ها یا گربه های خانگی با انسان ارتباط پیدا کنند. بنابراین کاملا ضروری می باشد که به هنگام  حضور در مناطق آلوده به کنه، بدن و لباس خود را کاملا ضدعفونی نمائید.

سخن آخر

هدف ما از این مقاله کسب رضایتمندی و بالا رفتن اطلاعات عمومی شما درباره آسیب ها و خطرات ناشی از نیش پشه بوده است. بنابراین با نظرات ارزنده خود، ما را در بهبود متن و کیفیت مقاله هایمان یاری نمائید.