اوتیسم یک نوع اختلال رشدی است که با عنوان بیماری درخودماندگی نیز شناخته می شود.این بیماری در دوران کودکی و قبل از سه سالگی بروز می کند و با تاثیرگذاری بر روی عملکر مغز ، اختلالات عظیمی در فرد مبتلا بوجود می آورد.اختلال این کودکان در سه حوزه تعاملات اجتماعی، ارتباط با دیگران و نداشتن ابزارهای لازم برای تعاملات از جمله تماس چشمی مشکل ایجاد می کند.

علت بروز اوتیسم در کودکان

تاکنون هیچ علت مشخصی برای بیماری اوتیسم مشخص نشده است. اما این احتمال وجود دارد که این عارضه تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و دارویی بوجود آید. این احتمال تا جایی است که در بسیاری از خانواده ها این بیماری نسل به نسل انتقال پیدا می کند.یک مورد دیگر هم وجود دارد و آن بیماری های عفونی می باشد که مادر باردار در هنگام بارداری مبتلا می شود. این عفونت احتمال ابتلا شدن فرزند به بیماری اوتیسم را بالا می برد

علائم و نشانه هایی  که پیش از سه سالگی در کودکان اوتیسمی دیده می شود

علائم شایعی که در افراد مبتلا به  اوتسیم دیده می شود ، شامل عدم برقراری ارتباط چشمی، ناتوانی کلامی، انواع رفتارها و علائق و بازی های تکراری، تاخیر در یادگیری حرف زدن و صحبت کردن، بی توجهی به احساس درد، تغییرناپذیر بودن، وابستگی شدید به پدر و مادر، عدم ارتباط با دیگران و تداخل در روابط اجتماعی می باشد.

آیا بیماری اوتیسم قابل درمان است؟

باید در نظر داشته باشید که تاکنون هیچ  فرایند درمانی و بهبودی کامل برای درمان اوتیسم معرفی نشده است، اما باید بدانید که درمان جدی و به موقع اوتیسم تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به این بیماری ایجاد خواهد کرد.تمامی این اختلالات موجب خواهد شد که مغز قادر نباشد در زمینه های مختلف مانند رفتارهای اجتماعی و مهارت های ارتباطی به درستی عمل کند، بنابراین فرد مبتلا چه در کودکی و چه در بزرگسالی، در زمینه ارتباط کلامی و غیرکلامی، رفتارهای اجتماعی، فعالیت های سرگرم کننده و بازی دچار مشکل خواهد شد.

تاثیر گفتار درمانی در کودکان اوتیسمی

از آنجائیکه کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم قادربه تکلم نبوده و یا دچارتاخیر کلامی هستند  بهترین درمان برای رفع این نوع مشکل گفتار درمانی می باشد .گفتار درمانی قالب تمرینات کلامی برای بهبود وضعیت گفتار کودک و افزایش توانایی او در مهارت های کلامی بسیار موثر خواهد بود.

آیا کودکان مبتلا به اوتیسم می تواند وارد مدرسه عادی شود

 لازم به ذکر است که بسیاری از کودکانی که مبتلا به بیماری اوتیسم خفیف هستند می توانند در مدارس عادی تحصیل نمایند. این کار برای خود کودکان نیز بسیار مهم تلقی می شود زیرا کودک اوتیسمی با حضور در بین کودکان عادی می تواند به بهبود قابل ملاحظه ای دست یابد. البته باید در نظر بگیرید که حتما تمامی این کارها تحت نظر پزشک و روانکاو مربوطه انجام شود.

مهم ترین نشانه های اوتیسم را بشناسید

در درمان و کنترل عوارض ناشی از اوتیسم، مسئله شناسایی به موقع عارضه اهمیت بسیاری دارد. در ادامه نشانه های مهم این بیماری را با هم مرور می کنیم.

ارتباط کودک مبتلا به اوتیسم یک طرفه است

واژه سازی کودک مبتلا به اوتیسم غیرطبیعی است

اوتیسم گاهی خفیف است(تنها مشکل ارتباطی دارد) گاهی شدید

تشخیص اوتیسم در بدو تولد ممکن نیست

علائم اوتیسم معمولا از نه ماهگی قابل تشخیص است اما در دو، سه سالگی کاملا مشخص می شود.
کودک مبتلا به اوتیسم ارتباط چشمی ندارد.

آیا شما در اطرافیان خود کودکان مبتلا به اوتیمسی داشته اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.