امروزه با توجه به سبک زندگی و رژیم های غذایی نامناسب روز به روز سن ابتلا به دیابت کاهش پیدا می کند. از طرفی بسیاری از افراد به دلیل فشارهای عصبی، استرس های شدید در طول زندگی و … به دیابت های عصبی مبتلا می شوند. به طور کلی دیابت را می توان بیماری بی صدا اما خطرناک تلقی نمود. افراد دیابتی به منظور کنترل قند خون باید به صورت دائم  تست قند خون انجام دهند. تهیه نمودن “دستگاه تست قند خون” بهترین روش برای کنترل میزان قند خون است. خوشبختانه امروزه دستگاه های بسیار معتبری در زمینه کنترل قند خون در بازار موجود می باشند، که می توان آن ها را تهیه نمود. فراموش نکنید که کنترل قند خون نقش بسیار موثری در پیشگیری از عوارض ناشی از دیابت دارد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نکات کلیدی و حائز اهمیت جهت انتخاب بهترین و مناسب ترین دستگاه تست قند خون، به طور کامل آشنا کنیم.

انواع روش‌های اندازه گیری قند خون

طراحی انواع دستگاه تست قند خون به گونه ای می باشد که به طور کلی از دو روش برای راه اندازی آن ها استفاده می گردد. 

  1. روش الکترو شیمیایی: در این روش اندازه گیری آنزیم های موجود روی نوار تست قند خون پس از قرارگیری قطره خون روی آن، الکترون تولید می نمایند. تعداد الکترون های تولید شده میزان قند خون را در بدن فرد مشخص می نماید. معمولا در این روش اندازه گیری از دو نوع آنزیم استفاده می گردد. آنزیم گلوکز اکسیداز (GOD) که فقط به گلوکز واکنش نشان می دهد. که معمولا بهترین دستگاه تست قند خون الکتروشیمیایی با استفاده از این آنزیم کار می کند. آنزیم دیگری که در دستگاه های الکتروشیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد، آنزیم گلوکز دهیدروژناز (GDH-PQQ) است. این نوع آنزیم می تواند علاوه بر گلوکز به سایر قندهای موجود در خون مانند مالتوز، گالاکتوز و گزیلوز واکنش نشان می دهد. از آنجایی که این نوع از قندها در داروهای گیاهی و شیمیایی نیز موجود است. ممکن است پس از انجام تست قند خون، بیشتر از میزان واقعی آن نشان داده شود. به همین دلیل در صورتی که از دستگاه تست قند خون الکتروشیمیایی استفاده می نمایید، بهتر است این نوع آنزیم را مورد استفاده قرار ندهید. 
  2. روش فتومتری: روش فتومتری را نور سنجی نیز می گویند. معمولا در این روش از نوار تست قند خون به منظور اندازه گیری میزان قند خون استفاده می شود. روی این نوارها میزان مشخصی آنزیم قرار گرفته است که، پس از قرارگیری قطره خون روی نوار به آنزیم واکنش نشان می دهد. سپس ماده ای رنگی تولید می نماید که با طول موجی مشخص نور را جذب می نماید. در صورتی که گلوکز خون بیشتر از اندازه نرمال باشد، رنگ بیشتری نمایش داده می شود. زیرا نوار قند خون نور بیشتری را جذب می نماید، اما نور بسیار کمی را منعکس می کند. که به معنای میزان بالای قند خون است. تمیزی دستگاه تست قند خون فتومتری هنگام استفاده از اهمیت بسیار بالایی در میزان دقت دستگاه دارد.

نکات قابل توجه هنگام خرید دستگاه تست قند خون

بسیاری از افرادی که به دیابت مبتلا می شوند، اطلاع کافی جهت خرید دستگاه تست قند خون مناسب را ندارند. به همین دلیل نمی دانند که هنگام خرید دستگاه تست قند خون به چه نکاتی باید دقت داشته باشند. از نکات حائز اهمیت که هنگام خرید دستگاه تست قند خون باید مدنظر قرار داد، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • توجه به حافظه داخلی دستگاه: یکی از نکاتی که هنگام خرید دستگاه تست قند خون باید مدنظر داشته باشید، حافظه داخلی دستگاه است. بعضی از دستگاه های تست قند خون، تست های قبلی انجام شده را تا 360 بار ذخیره می نماید. به همین دلیل در صورتی که شما به صورت روزانه تست انجام داده باشید، می تواند با توجه به آزمایشات پیشین شما، نتیجه نهایی را دقیق تر مشخص نماید. به همین دلیل بهتر است دستگاهی را انتخاب نمایید که، می تواند تعداد نتایج بیشتری را ثبت و ذخیره نماید. 
  • کد گذاری دستگاه: برای راه اندازی برخی از دستگاه های تست قند خون نیاز است تا قبل از گذاشتن نوار تست، را به صورت دستی کد دستگاه را وارد نمود. اما برخی دیگر از انواع دستگاه تست قند خون، کد گذاری را به صورت خودکار انجام می دهند. بنابراین نیازی به تنظیم دستی این دستگاه ها نیست. به همین دلیل بهتر است هنگام خرید دستگاه هایی با کد گذاری خودکار تهیه نمایید. تا افراد ناتوان و کهنسالان نیز بتوانند به راحتی از این دستگاه استفاده نمایند.

میزان خون مورد نیاز جهت نمونه گیری:

امروزه دستگاه های تست قند خون بسیار پیشرفته و به روزی طراحی و تولید شده اند، که می توانند با میزان حجم خون کمتری تست قند خون را انجام دهند. برای انجام تست با استفاده از این دستگاه ها نیازی به خون بیشتر از 1 میکرو لیتر نیست. بنابراین درد بسیار کمتری را نسبت به سایر دستگاه های تست قند خون، هنگام انجام تست تجربه خواهید نمود. 

بهترین مارک دستگاه تست قند خون:

با توجه به صحبت‌های بالا اگر بخواهیم به برندهای خوب تست قند خون اشاره کنیم می‌توانیم به برندهای زیر اشاره کنیم

  استار Star

آنکال پلاس on call plus 

ایزی گلوکو  Easy gluco 

بایونیم Bionime

پلاس ماژور 2-majorII

بایر Bayer

آوان Avan

اکیوچک Accucheck

امپرور Emperor

گلوکوکارد 01 Glucocard 01

کنتورل پلاس Contour Plus

قیمت دستگاه: توجه به قیمت دستگاه تست قند خون، از دیگر مواردی است که هنگام خرید این دستگاه ها باید به آن توجه داشت. فراموش نکنید که همیشه گران بودن دستگاه نمی تواند به معنای مناسب و استاندارد بودن آن تلقی شود. به همین دلیل بهتر است دستگاهی را انتخاب نمایید که علاوه بر عملکرد ایده آل از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد. البته بهتر است به هیچ عنوان از برندهای متفرقه خرید نکنید.

انواع دستگاه تست قند خون

  • دستگاه قند خون بدون نوار: در برخی مواقع نوزادانی که متولد می شوند، به دلایل مختلفی مانند دیابت ارثی دچار بیماری دیابت می شوند. به همین دلیل برای حفظ سلامتی آنان و پیشگیری از عوارض احتمالی بیماری، نیاز است تا قند خون آن ها به صورت مرتبط بررسی شود. از طرفی کودکان معمولا تحمل درد کمتری دارند. دستگاه های قند خون بدون نوار بدون آن که نیازی به خون گیری توسط نوار داشته باشد، میزان قند خون کودکان را به کمک سنسور اندازه گیری می نماید. این دستگاه ها قادر به تشخیص میزان قند خون تا 8 ساعت قبل از تست نیز می باشند. از مهم ترین ویژگی های این دستگاه می توان به ضد آب بودن آن اشاره نمود. به همین دلیل در فضاهای مرطوب مانند استخر و حمام نیز قابل استفاده می باشد. 
  • دستگاه تست قند خون مچی: این نوع از دستگاه های تست قند خون، ساختاری شبیه به ساعت دارند و دور مچ دست بسته می شوند. این دستگاه ها معمولا بدون آن که خونگیری نمایند و یا سوزشی ایجاد نمایند، قند خون را اندازه گیری می نمایند. از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه می توان به هشدار آن هنگام کاهش و یا افزایش قند خون نرمال، اشاره نمود. 
  • دستگاه های تست قند خون خانگی: یکی از معمول ترین دستگاه های تست قند خون، دستگاه های خانگی است. که معمولا در خانه ای که یک نفر به دیابت مبتلا است، یکی از این دستگاه ها وجود دارد. از این دستگاه تست قند خون به منظور کنترل گلوکز خون استفاده می شود. روی این دستگاه ها یک نوار وجود دارد که با استفاده از لانست قطره ای از خون فرد روی آن چکیده می شود. سپس این نوار را درون دستگاه تست قرار می دهند و میزان قند خون فرد را اندازه گیری می نمایند. 

هنگام خرید دستگاه تست قند خون به این نکات توجه داشته باشید

  • هدف خود را از خرید دستگاه مشخص نمایید: 

برای اینکه بهترین و مناسب ترین دستگاه تست قند خون را خریداری نمایید، در ابتدا نیاز است تا هدف خود را از خرید دستگاه مشخص نمایید. به طور مثال برخی از دستگاه ها نیاز به حجم بسیار کمی از خون برای اندازه گیری قند خون دارند. این دستگاه ها برای افرادی که نیاز دارند تا روزانه گلوکز خون خود را اندازه گیری نمایند، مناسب تر است. همچنین برخی از دستگاه ها تست های قبلی را ذخیره می نمایند. به طور کلی مشخص نمودن قیمت مورد نظر، حافظه دستگاه، نیاز روزانه به دستگاه، رده سنی افرادی که می خواهند از دستگاه استفاده نمایند و … به شما کمک می کند تا محدوده انتخابات خود را محدودتر نمایید و انتخاب ایده آل تری داشته باشید.

  • با پزشک و افراد متخصص مشورت نمایید: 

معمولا پزشکان متخصص از آشنایی بیشتری با تجهیزات پزشکی برخوردار می باشند. به همین دلیل بهتر است از پزشک خود در رابطه با انواع دستگاه های تست قند خون و بهترین برند آن سوال نمایید. معمولا انتخاب دستگاه تست قند خون کاملا شخصی است. اما از آنجایی که پزشکان با افراد دیابتی بیشتری برخورد دارند و دستگاه های تست قند خون بیشتری را می شناسند، با توجه به شرایط شما می توانند مناسب ترین دستگاه را به شما معرفی نمایند. همچنین مشورت گرفتن از افرادی که از این دستگاه ها استفاده می نمایند، می تواند به شما در شناخت بهتر دستگاه های تست قند خون و انتخاب بهترین آن ها کمک نماید. 

  • سهولت استفاده از دستگاه را در نظر داشته باشید: 

از آنجایی که ممکن است افراد کهنسال بخواهند از این دستگاه ها استفاده نمایند، توجه به سهولت استفاده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور مثال برخی از دستگاه های تست گلوکز نیاز به کد گذاری دستی دارند. به گونه ای که قبل از قرار دادن نوار تست باید به صورت دستی کد آن ها را وارد نمایید. این کار شاید در ظاهر کار بسیار آسانی باشد. اما برای افراد ناتوان و یا سن بالا می تواند سخت باشد. به همین دلیل استفاده نمودن از دستگاه هایی که دارای کد گذاری خودکار هستند، بسیار آسان تر است. همچنین برخی از دستگاه های تست گلوکز با قرار دادن نوار تست درون دستگاه میزان گلوکز را اندازه گیری می نمایند. اما مدل های پیچیده تری نیز وجود دارند، که برای استفاده نمودن از آن ها نیاز است با استفاده از دکمه های دستگاه آن را تنظیم نمایید. بنابراین سعی کنید هنگام خرید سهولت در استفاده را فراموش نکنید. 

  • تمامی امکانات دستگاه تست قند خون را بررسی نمایید: 

برخی از دستگاه های تست قند خون می توانند میزان قند خون شما را در تست های قبلی ذخیره نمایند. این کار به شما کمک می نماید تا بتوانید عدد قند خون خود را قبل از غذا خوردن و پس از آن یادداشت نمایید. از طرفی پزشک شما می تواند با بررسی این عدد ها میزان انسولین مورد نیاز بدن شما را تعیین نماید. 

  • ازفروشگاه های معتبر خریدکنید: 

برای اینکه بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید، بهتر است از فروشگاه های معتبر دستگاه تست قند خون را خریداری نمایید. این فروشگاه ها معمولا مارک های معتبر را در اختیار شما قرار می دهند. از طرفی از فروش مارک های متفرقه و بی کیفیت اجتناب می نمایند. معمولا فروشندگان این فروشگاه ها از کیفیت و ویژگی محصولات خود آگاهی دارند. بنابراین می توانند با توجه به نیازهای شما، بهترین دستگاه را در اختیار شما قرار دهند. 

  • ویژگی های بهترین دستگاه تست قند خون را بشناسید:  

با ویژگی های بهترین دستگاه تست قند خون آشنایی پیدا کنید. به طور مثال حافظه مناسبی داشته باشد، دقت اندازه گیری دستگاه بالا باشد، بتوان اطلاعات آن را انتقال داد، نیازی به کد گذاری نداشته باشد و …

جمع آوری

دیابت از بیماری های بسیار شایع و نگران کننده در میان انسان ها است. که می تواند عوارض بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل کنترل میزان قند خون به منظور پیشگیری از عوارض دیابت از ضروری ترین نکات مراقبتی افراد دیابتی است. امروزه دستگاه های بسیار زیادی جهت بررسی میزان قند خون در بازار وجود دارند. به همین دلیل برای خرید مناسب ترین و استانداردترین دستگاه تست قند خون، نیاز است تا ابتدا با ساختار و ویژگی های حائز اهمیت دستگاه های استاندارد به طور کامل آشنایی پیدا کنید. معمولا انواع دستگاه تست قند خون با استفاده از دو روش کلی الکتروشیمیایی و فتومتری میزان قند خون را اندازه گیری می نمایند. البته به دلیل اینکه در روش اندازه گیری الکتروشیمیایی آنزیم ها علاوه بر گلوکز قندهای دیگر موجود در خون نیز واکنش نشان می دهند، ممکن است میزان قند خون بیشتر از اندازه واقعی آن نمایش داده شود. به همین دلیل بهتر است از دستگاه تست قند خون با روش اندازه گیری فتومتری استفاده شود.