پیاده‌روی یک از تمرینات ورزشی ساده و پرسود است که بدون نیاز به هیچ تجهیزاتی راهکاری اساسی برای تندرستی بشمار می رود.پیاده روی با تاثیر مستقیم بر بدن سوخت و ساز را تنظیم کرده و بسیاری از مشکلات جسمانی را رفع می کند.و موجب نشاط و شادی شده و افسردگی و بیحالی را از فرد دور می کند. انرژی بیشتر، سلامت عاطفی بهتر و زندگی اجتماعی مناسب نتیجه یک پیاده روی منظم و روزانه است. بنابراین روزانه حداقل 15 دقیقه پیاده روی و قدم زدن را در لیست برنامه خود قرار دهید.

دراین مقاله چند نمونه ازتاثیرات پیاده روی را بیان خواهیم نمود.

پیاده‌روی و خلاقیت بیشتر

شاید باور نکنید ولی واقعیت اینست که پیاده روی ذهن شما را خلاق خواهد کرد. شما با قدم زدن در پیرامون خود قوه ی خلاقیت خود را به جریان می اندازید و می توانید با الهان گرفتن از اطراف خود به خلف خواسته ها و باورهای خود دست یابید.طبق  مطالعات انجام شده  در دانشگاه استنفورد ، پیاده‌روی تا ۶۰ درصد قدرت خلاقیت را تقویت می‌کند. این نتیجه برای ورزش‌های درون فضای بسته و پیاده‌روی در فضای باز یکسان است و حتی بهبود خلاقیت بعد از تمام شدن پیاده‌روی نیز ادامه پیدا می‌کند.

کاهش بیماری آسم

همانطور که می دانید ورزش کردن برای افرادی که دچار مشکل آسم هستند خطرناک است .اما از انجائیکه ورزش جزو نیازهای ضروری بدن می باشد اینگونه افراد بجای انجام اعمال ورزشی می توانند پیاده روی و قدم زدن را در لیست برنامه روزانه خود قرار دهند. اینکار علاوه بر ایجاد تحرک موجب بهبود عملکرد بیماری فرد نیز خواهد شد.توصیه می کنیم چنین افرادی که دچار بیماری آسم هستند در روزهایی که هوا آلوده و یا سرد است از پیاده روی پرهیز نمایند.

طول عمر بیشتر

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که پیاده روی می کنند دارای طول عمر بیشر می باشند.بنابراین بهتر است پیاده روی را در لیست برنامه روزانه خود قرار دهید.در هنگام پیاده روی ، سرعت راه رفتن خود را افزایش دهید. بر اساس تحقیقات، قدم زدن و پیاده‌روی سریع بیشتر از راه رفتن آهسته عمر را طولانی می‌کند.

خواب عمیق با پیاده‌روی

افرادی که مشکل بدخوابی دارند می توانند این مشکل را با پیاده روی منظم حل نمایند.زیرا خواب تاثیر زیادی در سلامتی فرد دارد و بعنوان مسئله ای مهم شناخته شده است.شما با پیاده روی سریع قادر خواهید بود نیاز خواب خود را رفع نمائید. بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که به طور مرتب و منظم ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی را انجام می‌دهند، نسبت به افرادی که ورزش سنگین انجام می دهند، سریع‌تر به خواب می‌روند، بیشتر می‌خوابند و از کیفیت خواب بهتری برخوردار هستند.

کاهش استرس

پیاده روی تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس دارد. با توجه به زندگی پراسترس کنونی و تاثیر منفی آن در جسم و روح انسان  ،پیاده روی می تواند بعنوان موثرترین و مناسبترین راه حل ها برای کاهش استرس باشد. لازم به ذکر است که یک پیاده‌روی ده دقیقه‌ای ساده ممکن است به اندازه یک ورزش ۴۵ دقیقه‌ای از نظر کاهش اضطراب و افسردگی موثر باشد

بهبود بینایی

با قدم زدن وانجام پیاده‌روی روزانه شما قادر خواهید با افزایش سنتان از بینایی خود محافظت نمائید. افرادی که فعالیت‌های هوازی را به طور منظم پیش می‌گیرند، چشم‌های سالم‌تری دارند و به میزان کمتری از مشکلاتی مانند دژنراسیون شبکیه و کاهش بینایی پیری رنج می‌برند. بنابراین حتی اگر سوپرمن نیستید، بینایی فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.

بهبود قدرت مغز

پیاده‌روی با رساندن افزایش جریان خون موجب تقویت مغزتان خواهد شد و عملکرد مغزشما در حد بالای موثر خواهد شد. زمانی که راه می‌روید، تاثیر پا روی زمین، امواج فشار را از طریق رگ‌های خونی به مغز ارسال می‌کند و موجب افزایش جریان خون به مغز می‌شود. در بهترین حالت هم پیاده‌روی مغز شما را با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل محافظت می‌کند.

تقویت استحکام استخوان

استخوان بعنوان چارچوب بدن می باشد که سلامتی آن تاثیر زیادی بر بدن فرد می گذارد. افرادی که استخوان‌های مستحکم‌تری دارند، از پوکی استخوان و همه مشکلات مربوط به آن مانند شکستگی، ناتوانی و انقباض ستون فقرات (باعث کوتاهی قد می‌شود) دور هستند. بهترین روش قوی، مستحکم و سالم بودن استخوان‌ها انجام حرکات سبک مانند دو، رقص و پیاده‌روی است. محققان دریافته‌اند برنامه‌های پیاده‌روی که بیش از شش ماه ادامه پیدا کرده باشند، با تاثیرات مثبت و چشمگیری بر تراکم استخوان لگن همراه هستند.

آیا شما پیاده روی را در لیست برنامه ورزشی و روزانه خود قرار داده اید؟