دهان و دندان یکی از اصلی ترین اجزای بدن هر آدمی می باشد که توجه کردن به سلامتی و صحت آن می تواند بسیار مهم تلقی شود.مشکلات دهان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در جامعه امروزی در حال پیشروی می باشد. از آنجائیکه این مبحث بسیار اساسی و کاربردی می باشد ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا شایع ترین بیماری های دهان و دندان را بیان کنیم تا در صورت نیاز پیشگیری لازم را اعمال نمائید.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان نوعی بیماری میکروبی می باشد که در صورت رعایت نکردن بعضی از اصول بهداشتی و مواد غدایی رخ می دهد. در واقع مصرف مواد غذایی نامناسب مانند مواد قندی، زمینه ی خوبی برای رشد باکتری ها در دندان فرد ایجاد می کند که در نهایت باعث بروز بیماری و پوسیدگی دندان می شود. استفاده مناسب از مواد قندی و همچنین حفظ بهداشت می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.

التهاب لثه

التهاب لثه نیز یکی دیگر از شایع ترین بیماری های دهان و دندان می باشد . این بیماری مستقیما بر روی بافت های نگه دارنده دندان آسیب رسانده و باعث نابودی و از بین رفتن دندان می شود.در واقع اهمیت دادن به بیماری های لثه بسیار مهم می باشد زیرا این بیماری بدلیل قرار گرفتن در کانون میکروب می تواند موجب بروز بیماری های دیگری از جمله بیماری های قلبی و عروقی شود.بنابراین اهمین دادن به سلامت دهان و دندان در سلامتی و نشاط فرد تاثیر فراوانی دارد.

نشانه هایی از بیماری لثه

باید در نظر داشته باشید که در صورت وجود هر یک از نشانه های زیر ،سریعا به پزشک مراجعه نمائید. زیرا این نشانه ها علل بیماری پریودنتال می باشد

  • لثه های متورم ، قرمز یا دردناک
  • لثه هایی که به راحتی خونریزی می کنند.
  • وجود چرک درفاصله دندان و لثه
  • بوی بد دهان
  • شل شدن یا جدا شدن دندان ها از هم
  • تشکیل رسوبات قهوه ای سفت در طول خط لثه
  • تغییر در اندازه شدن دندان مصنوعی و سایر وسایل دندانی

ارتباط مستقیم بیماری دهان با سایر بیماری ها

با تمام موارد ذکر شده باید توجه داشته باشید که ارتباط مستقیمی بین بیماری های دهان و دندان با سایر بیماری ها وجود دارد. وجود مشکلات عدیده مانند دیابت، بیماریهای تنفسی، قلبی، مغزی و تولد کودکان نارس و کم وزن نمونه هایی از ارتباط بیماری های دهان و دندان می باشند. بنابراین اهمیت دادن به بهداشت و سلامت دهان و دندان در سلامت روحی و جسمی فرد تاثیر فراوانی دارد.

نظرات و تجربیات شخصی خود را درباره مشکلات دهان و دندان با ما در میان بگذارید.