آرتروز یک عارضه و یا اصطلاح عمومی است که در هنگام ایجاد دردها و التهاب و سفتی مفاصل  بروز کرده و موجب ناراحتی فرد مبتلا می شود. درمان‌های پزشکی، ورزش منظم، تغذیه، داروهای طبیعی مانند گیاهان دارویی و مکمل‌ها می‌توانند به تسکین درد مفاصل و مدیریت علائم آرتریت کمک شایانی بکنند. از اینرو تصمیم گرفتیم در این مقاله راهکارهایی را برای کم شدن و تسکین درد آرتروز ارائه نمائیم.پیشنهاد می کنیم برای بهره مندی از مطالب آموزنده این مقاله با ما همراه باشید.

گیاه پنجه شیطان را امتحان کنید

شاید کمتر اسم گیاه پنجه شیطان را شنیده باشید. اما باید بدانید که پنجه شیطان یک گیاه ضدالتهابی می باشد که تا حد بسیار زیادی انواع دردها از جمله درد آرتروز را کاهش می دهد. بگونه ای که طبق مطالعات انجام شده این گیاه مانند داروهای تجویزی عمل می‌کند. اما نکته مثبتی که در این گیاه دیده می شود اینست که عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به داروها دارد. میزان دور مصرفی روزانه برای گیاه پنجه شیطان 2.6 گرم می باشد که می توانید طی دوزهای مختلف تقسیم کرده و در طول روز مصرف نمائید.

شنا کنید

ورزش شنا یکی از ورزش های پرطرفدار و البته مفید برای بسیاری از بیماری ها می باشد. تا جائی که مدت‌هاست ورزش شنا به عنوان توصیه‌ای بسیار کاربردی و مناسب برای افرادی که دچار بیماری آرتروز هستند پیشنهاد داده اند.شنا موجب می شود تا حالت بی‌وزنی ایجاد شده در آب از فشار وارد شده  برمفاصل کم  کرده  و در بهبود درد کمک شایانی نماید. اما لازم به ذکر است که در مورد این شیوه‌ی درمانی تحقیقات زیادی انجام نشده است و تنها تحقیقات سطحی در استرالیا و تایلند درباره تاثیر مفید ورزش های آبی بر تسکین و درمان آرتروز بیان شده است.

اس- آدنیل – ال- متیونین (SAMe) مصرف کنید

اس- آدنیل – ال- متیونین  یک مکمل دارویی ضد افسردگی می باشد که برای افسردگی های خفیف تجویز می شود.این مکمل برای اوستئوآرتریت به دلیل خواص ضد التهابی نیز مفید می باشد. این دارو دارای عوارض بسیار کمی می باشد اما مصرف آن حتما باید زیر نظر پزشک و البته با تجویز پزشک مصرف شود. زیرا سیستم بدن هر فردی با دیگری متفاون می باشد و این امکان وجود دارد که بدن شما به یکسری دارو حساسیت نشان دهد. ینابراین تاکید می کنیم با مشورت پزشک اقدام به مصرف این دارد نمائید.

پابرهنه روی چمن راه بروید

طبق مطالعات جدید مشخص شده است که راه رفتن بر روی چمن با پاهای برهنه موجب می شود فشار وارده بر زانوها کم شده  و درد وناتوانی ناشی از اوستئوآرتریت تا حد بالایی کاهش یابد.بنابراین هر از گاهی کفشهایتان را دربیاورید و با پاهای برهنه بر روی چمن قدم بگذارید .بی شک از حس خوب اینکار شگفت زده خواهید شد.

کرم کپسایسین را امتحان کنید

کرم کپسایسین  یکی کرم موضعی است که می تواند در کاهش دردهای حاصل از آرتروز کمک شایانی به شما بکند.پماد یا کرم کپسایسین حاوی مقدار زیادی از همان ترکیبی است که عامل تندی فلفل قرمز بوده و ضد درد است. اما صبور باشید؛ شاید لازم باشد چند بار در طول روز و به مدت یک هفته تا ده روز از آن استفاده کنید تا کم‌کم تسکین را احساس نمایید.

چای ارگانیک بنوشید

اینبار حبری خوب برای افراد چایی خور. محققان سال‌هاست که می‌دانند چای سرشار از فلاوونیدهاست. فلاوونوئیدها دسته‌ای از فیتوشیمیایی‌ها هستند که بابت خواص آنتی‌اکسیدانی شهرت دارند. بگونه ای که طبق برخی مطالعات انجام شده، افرادی که به طور مرتب چای می‌نوشند، در مقایسه با  افرادی که اهل چای نیستند تا 50 درصد کمتر ممکن است دچار انواعی از سرطان‌ها شوند. ضمناً مطالعات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند جلوی تشدید علائم اوستئوآرتریت را بگیرند.

عصاره اکالیپتوس استنشاق کنید

عصاره اکالیپتوس  می تواند درمانی سودمند برای دردهای مفصلی باشد. در واقع عصاره‌ی گرفته شده از برگ‌های اکالیپتوس با دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال، ضدویروس و ضدالتهابی می تواند تا میزان بالایی درد مفاصل را کاهش دهد. فلاوونوئیدها و تانین‌های موجود در برگ‌های اکالیپتوس خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند که می‌توانند  در درمان و کاهش درد و التهاب کمک نماید. عصاره‌ اکالیپتوس را می‌توانید در وان آب داغ بریزید یا آن را استنشاق کنید. افرادی که آلرژی دارند باید در استفاده از عصاره‌های گیاهی احتیاط کنند.

آلوئه ورا را امتحان کنید

یکی دیگر از گیاهان مفید برای کاهش درد مفاصل آلوئه ورا می باشد. آلوئه ورا یک گیاه مفید و ضدالتهابی می باشد که  بدلیل خاصیت ضد میکروبی  و همچنین ضد التهابی ، در درمان مشکلات و عارضه های زخمی و پوستی نیز التیام بخش می باشد

خوب و کافی بخوابید

خواب خوب و کافی در سلامت هر فرد تاثیر بیار بالایی دارد. اما فردی که دچار دردهای مفاصل می باشد اکثرا با مشکل کم‌خوابی نیز مواجه می باشد. زیرا هنگامی که مفاصل دردناک و ملتهب‌ هستند، خوب و راحت خوابیدن کاری بسیار دشوار می باشد. به همین دلیل، این عامل نیز موجب بروز خستگی و درد زیاد خواهد شد .بنابراین توصیه می کنیم در صورت داشتن مشکل کم خوابی و جهت درمان آن حتما با پزشک مشورت کنید و اقدام به درمان مشکل خواب خوب بنمائید تا از این طریق بتوانید بر مشکل درد مفاصل خود فائق آئید.

آیا شما نیز در برای درمان مشکل آرتروز خود و یا اطرافیانتان روشهای ذکر شده را امتحان کرده اید؟