هذیان نوعی اختلال می باشد که می توان آن را در زیر دسته اختلالات طیف اسکیزوفرنیا قلمداد نمود. هذیان یعنی باورهای تثبیت شده ای که با وجود شواهد متضاد، قابل اصلاح و تغییر نیستند. اینگونه افراد تا زمانی که صحبتی درباره افکار خود نداشته باشند ، عملکرد خوبی دارند.گاها این اختلال با باورهای بسیار عمیق از سمت فرد بیمار مواجه همراه می باشد.بنابراین مراجعه به پزشک جهت درمان اختلالات هذیانی اولین و بهترین پیشنهاد برای افراد مبتلا به این بیماری می باشد.

اختلال هذیانی

در حالت کلی هذیان ها به دو دسته کلی هذیان های غریب و هذیان های غیر غریب تقسیم می شوند.

هذیان غریب نوعی از هذیان می باشد که به هیچ عنوان با تجربیات عادی زندگی فرد تطابق ندارد و بسیار ناممکن می باشد .

هذیان غیرغریب نیز نوعی هذیان می باشد که با وجود نقض شواهد ، امکان وجود آن امکانپذیر می باشد.بعنوان مثال فردی که باور دارد تحت تعقیب است نمونه ای از اختلال هذیانی غیرغریب می باشد.

نشانه های اختلال هذیان

ملاک های تشخیصی برای اختلال هذیان به شرح زیر می باشند:

  •  یک یا چند هذیان به مدت یک ماه وجود داشته باشد.
  •  تشخیص اسکیزوفرنی کاملا رد شده باشد.
  •  اگر هم توهمی وجود داشته باشد بارز و چشمگیر نیست و در ارتباط با موضوع هذیانی است که فرد به آن باور دارد.
  •  صرف نظر از هذیان و و پیامد هایی که برای فرد دارد اما به صورت کلی در زمینه های مختلف زندگی فرد کارکردش مختل نشده است و حتی عجیب و غریب به نظر نمی رسد.
  •  باید توجه داشت این علائم بر اثر مصرف دارو و یا یک بیماری طبی نباشد.

انواع اختلال هذیانی

هذیان اروتوماتیک (عشقی):

هذیان اروتوماتیک نوعی از هیجان عشقی است که فرد مبتلا به این اختلال، بر این باور است که شخص دیگری عاشق اوست. در چنین مواردی شخص مورد نظر به مراتب دارای مقام بالاتری نسبت به فرد مبتلا دارد.

هذیان خودبزرگ بینی:

دراین نوع اختلال فرد بر این باور است که شخصی مهم است و دارای استعداد بسیارزیادی است که در حالت نهفته بوده و تاکنون کشف نشده است.این نوع فرد غالبا اعتقاد دارد که  نوعی توانایی و اکتشاف بزرگ با وی به واقعیت مبدل خواهد شد  

هذیان حسادت:

هذیان حسادت نیز نوعی دیگر از هذیانهای خطرناک است که فرد مبتلا به این نوع هذیان ، بصورت مداوم  در این فکر است که همسریا معشوقه اش به او خیانت می کند. امکان دارد که حتی برنامه ای ترتیب دهد که همسر خود را به دام بیاندازند تا خیانت او را ثابت کنند.

هذیان گزند و آسیب:

در این نوع هذیان فرد بر این باوراست که علیه او توطئه ای در جریان بوده و یا تحت تعقیب می باشد. همچنین احساس می کند عده ای سعی دارند تا او را مسموم کنند و یا آزار دهند. این گونه افراد مدام در حال اضطراب و دلهره هستند.

هذیان جسمی:

 هذیان جسمی حول محور حواس و کارکرد بدن است. در این نوع هذیان فرد نسبت به کارکرد بدنی خود دچار هذیان بوده و معتقد است  از بیماری جسمانی  رنج می برد.فرد مبتلا به هذیان جسمی به این موضوع باور عمیق دارد.

هذیان مختلط:

هذیان مختلط نوعی هذیان است که شامل برخی از هذیان های بالا می باشد.لازم به ذکر است که هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد یعنی میزان اعتقاد فرد به هذیان ها به یک میزان است.

درمان های اختلال هذیانی

افراد مبتلا به اختلالات هذیانی باید حتما تحت نظر پزشک درمان شوند. رایجترین و مهمترین و البته در بسیاری موارد بهترین درمان برای این نوع اختلال ، دارو درمانی است که تحت نظر پزشک متخصص تجویز می شود. روش دیگر استفاده از علم روانشناسی می باشد که با کمک روش های روان درمانی در بهبود فرد مبتلا موثر می باشد.در این روش روانشناسان با استفاد از تکنیک های روان درمانی وهمچنین شناختی رفتاری سعی در تغییر باورها و احساسات دردسرساز فرد داشته  و در تلاش برای رساندن بیمار به بینش واقع گرایانه می باشند.

شما در برخورد با افراد مبتلا به اختلالات هیجانی چه برخوردی می کنید؟