خجالت کشیدن یکی ازهیجانات خودآگاه انسان است که ممکن است فرد خجالتی را دچار مشکل کند.هیجانات خودآگاه به این دلیل رخ می دهد که فرد احساس می‌کند نتوانسته است آن گونه که انتظارداشته در یک جمع ظاهر شود یا آن گونه که شایسته بوده رفتار کند. این مشکل ریشه در خود فرد و همچنین شرایط فرهنگی و انتظارات اجتماعی نیز دارد. یعنی فرد آنگونه که از خود انتظار داشته نتوانسته موفق ظاهر شود .علاوه بر این شرایط فرهنگی و انتظارات اجتماعی نیز در میزان احساس خجالت افراد تاثیر زیادی می‌گذارد. اگر شما اغلب در مدیریت و غلبه بر خجالت دچار مشکل می شوید، ما در این مقاله به راهکارهای اساسی برای درمان خجالت اشاره کرده ایم که می تاند برای شما مفید باشد.

راه‌های درمان خجالت

خجالت کشیدن احساسی ناخوشایند است که به موجب آن فرد از حضور در جمع لذت نمی برد. خجالت کشیدن ممکن است در مواقعی مفید باشد زیرا باعث می شود فرد بر روی عملکرد خود کنترل داشته باشد اما نباید این احساس بیشتر از حد شود زیرا باعث می شود فرد کنترل احساس خود را نداشته باشد . این احساس در صورتی که کنترل نشود ،تجربیات اجتماعی مثبت فرد را به تجاربی ناخوشایند و بسیارآسیب‌زا تبدیل خواهد نمود.

راهکارهایی اساسی برای کنترل خجالت

  • احساس خجالت را در خود بپذیرید
  • از تکنیک‌های تنفسی برای درمان خجالت استفاده کنید
  • کارهایی برای پرت شدن حواس انجام دهید
  • از تکنیک‌های ذهن آگاهی استفاده کنید
  • وضعیت روانی خود را بیشتر بررسی کنید

احساس خجالت را در خود بپذیرید

اولین قدم برای کنترل احساس خجالت، پذیرفتن این احساس است.شما باید این احساس را در خود بپذیرید تا بتوانید برآن غلبه کنید.باید در نظر داشته باشید که انکار این احساس می تواند بعنوان مانعی بزرگ برای درمان این بیماری به حساب آید زیرا انکار کردن آن موجب خواهد شد که شما نتوانید وجود احساس خجالت را در خود تشخیص دهید و از اینرو بدنبال راه حلی برای آن نیز نخواهید بود.

از تکنیک‌های تنفسی برای درمان خجالت استفاده کنید

مسئله مهمی که وجود دارد اینست که حس خحالت همراه با استرس و اضطراب ظاهر می شود.هنگامی که فرد خجالت می کشد ، اضطراب او نیز بالا می رود. که در نتیجه این اضطراب باعث می شود فرد خجالتی درانجام کارها خطاهای بیشتری مرتکب شود و در نتیجه احساس خجالت زدگی افزایش می یابد. اضطراب، علائم جسمانی ناخوشایندی مانند فشارخون بالا، افزایش ضربان قلب و تعرق ایجاد می‌کند. بنابراین برای اینکه بتوانید این علائم را تحت کنترل خود در بیاورید، بهتر است نفس‌های عمیق بکشید. تنفس عمیق نه تنها  کمک می کند که علائم جسمانی خود را کنترل کنید، بلکه فرصت بیشتری برای شما فراهم می کند تا بتوانید بهترین واکنش را در موقعیت پیش آمده انجام دهید و احتمال خجالت زدگی مجدد را به مراتب کاهش دهید.

کارهایی برای پرت شدن حواس انجام دهید

در برخی از موقعیت‌ها ذهن فرد خجالتی بیش از حد به نشانه‌های محیطی حساس می شود . و همه این عوامل محیطی موجب می شود که حس ناامیدی و عدم موفقیت دراین فرد بیشتر شده و احساس خجالت نیز به مراتب بیشتر شود. در چنین مواقعی بهتر است حواس خود را از چیزهایی که باعث بوجود آمدن این حس می شود دور کنید و کارهایی انجام دهید تا حواستان به چیزهای دیگر پرت شود.این کارها باعث می شود تا بتوانید خحالت خود را درمان نمائید. پبشنهاد می کنیم در چنین مواقعی به موسیقی دلخواه خود گوش فرا دهید و یا اینکه به فعالیتی که برای شما لذت بخش است درگیر باشید.

از تکنیک‌های ذهن آگاهی استفاده کنید

یکی دیگر از عوارض خجالت اینست که تا مدتها ذهن خود را درگیر مسائلی که در آن موفق نشده اید می کند.از اینرو بهتر است شما برای غلبه بر این احساس از تکنیم کهای ذهن آگاهی استفاده نمائید.این تکنیک باعث می شود شما بتوانید از گذشته فاصله بگیرید و در زمان حال زندگی کنید. در واقع بواسطه این تکنیک شما افکار و احساسات خود را کنترل خواهید نمود و خود را قضاوت نخواهید کرد. از جمله تمرین هایی که در تکنیک‌های ذهن آگاهی مطرح می‌شود می توان به موارد زیر اشاره کرد

– زمان 10 تا 15 دقیقه در جایی آرام بنشینید، نفس های عمیق بکشید و تلاش کنید تمرکز خود را بر نحوه نفس کشیدنتان معطوف کنید.

– تلاش کنید تا آگاهی خود را از زمان حال بالا ببرید. شما می توانید با پرورش و تقویت حواس پنج گانه خود از پس این کار بر بیایید. برای این کار در مکانی آرام بنشینید و تلاش کنید با استفاده از حواس خود تمام محرک های محیطی را تشخیص دهید. سعی کنید تمام مواردی نظیر بوها و صداهایی را که در محیط در جریان است را مورد توجه قرار داده و پردازش کنید. استفاده از این تکنیک‌های ذهن آگاهی کمک فراوانی به درمان خجالت می‌کند

وضعیت روانی خود را بیشتر بررسی کنید

همانطور که می دانید افراد خحالتی بیش از دیگران دچار اختلالات اضطرابی نظیر اختلال فوبیای اجتماعی می شوند که ممکن است بسیار خطرناک باشد اگر شما به این اختلال دچار باشیدمعمولا در بیشتر موقعیت ها بدون هیچ دلیلی احساس خجالت می کنید و دائما کنترل این احساس از دست شما خارج می شود. اگر این شرایط درمورد شما صدق می کند توصیه می کنیم برای تشخیص مشکل و دریافت هرچه زودتر برنامه درمانی متناسب با مشکل خود از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده نمائید . روانشناسان با استفاده از تکنیک‌های درمانی مدرن نظیر تکنیک‌هایی که در درمان‌های شناختی رفتاری مورد استفاده قرار می گیرند می توانند این مشکل را به آسانی در شما بهبود ببخشند تا احساسات ناخوشایند رفع شود و بتوانید در محافل عمومی و اجتماع عملکرد خود را بهبود ببخشید.

آیا شما نیز در بین آشنایان و نزذیکان خود با این مشکل مواجه بوده اید؟