سردرد یکی از رایجترین دردهایی است که افراد در زندگی خود شاهد آن هستند. برخی از این سر دردها با استراحت و مصرف مسکن برطرف می شوند. اما برخی دیگر ممکن است در صورت بی‌توجهی خطرناک باشند و خطر ابتلا به سکته‌ مغزی، تومور یا لخته شدن خون را افزایش دهند. بنابراین لازم است تا با انواع سر درد آشنایی داشته باشید و بتوانید از خطرات احتمالی پیشگیری کنید. استرس و اضطراب و همچنین تنش های روزمره عواملی هستند که باعث تحریک سردرد می شوند. در بسیاری از مواقع داروها تنها راه درمان می باشند اما می توان با استفاده از روش هایی همچون بخور و تمرینات یوگا سر درد ها را کنترل کرد. در ادامه به توضیحاتی درباره انواع سر درد، درمان آنها و سردرد های خطرناک اشاره خواهیم کرد

سر درد   TMJ

این نوع سردرد به دلیل مشکل در آرواره، مفصل آرواره وهمچنین عضلات پایینی صورت بروز می کند.این نوع درد دربخشی از ناحیه سر اتفاق می افتد. عواملی که می تواند موجب تحریک این نوع سر درد شود به هم خوردن دندان ها، به ویژه در شب، تنش در آرواره، دررفتگی مفصل آرواره یا ورم مفاصل می باشند. اگر در ناحیه گونه ها، گیجگاه ها، و گوش ها دچار درد هستید نشانه ای از این نوع سردرد است. همچنین این سردرد می تواند به سمت پایین حرکت کند و گردن و شانه را تحت تاثیر قرار دهد.

درمان سردرد TMJ

پیشنهاد برای درمان این نوع سردرد مراجعه به پزشک می باشد. اما با استفاده از درمان های خانگی از جمله تمرین های آرامش عضلانی (بالا بردن فک، کشیدن چانه به طرفین)، آرام کردن عضلات ترکیبی، ماساژ، تمرینات کششی صورت، استفاده از بادام هندی، گردو و رژیم غذایی مناسب می‌توانید تا حد زیادی از این درد ها بکاهید.

سردرد سینوسی

سردرد سینوسی یکی از رایجترین نوع سردردها می باشد که به علت مسدود شدن سینوس ها یا ملتهب شدن آنها رخ می‌دهد.نشانه های این نوع سردرد اینست که فرد در ناحیه پشت گونه ها، بینی و چشم ها احساس درد  می کند و یا هنگامی که فرد سر خود را به سمت جلو خم می کند یا از خواب بیدار می شود دچار سرگیجه می‌شود. نشانه های سردرد سینوسی بسیار شبیه به میگرن می باشند و ممکن است سردرد سینوسی به میگرن تبدیل شود پس این نوع سردرد را جدی بگیرید.

درمان سر درد سینوسی

اگر از سردرد سینوسی رنج می برید روش های زیر بهترین راهکارهای درمان و کاهش درد شماست که کاملا طبیعی و اثبات شده هستند.

می توانید مسیرهای بینی خود را با استفاده از اسپری محلول نمک تخلیه کنید و یا شستشو دهید.

استفاده ازمکمل های بروملین می تواند کمک شایانی به شما بکند

بهتر است بخور اُکالیپتوس را در برنامه درمانی خود قرار دهید.

استفاده ازآب فراوان وهمچنین مصرف غذاهای تند برای پاکسازی انسداد در سینوس،می تواند بسیار موثر باشد.

بهتر است کمپرس آب گرم را در ناحیه درد قرار دهید.

 سردرد خوشه ای

این سردرد بسیار دردناک و تیز است که معمولا چندین بار در روز اتفاق می افتد و ممکن است چند ماه طول بکشد ودر نهایت از بین برود. این نوع سردرد باعث قرمزی چشم ها و آبریزش بینی می شود و معمولا نشانه های هشدار دهنده کمی از خود نشان می دهند. این سردرد باید مورد بررسی قرار گیرد تا تبدیل به تومور مغزی نشود. سردرد خوشه ای تنها یک سمت از سر را تحت تاثیر قرار می دهد و این نواحی می تواند شامل بالای چشم و نزدیک گیجگاه ها باشند. سردرد خوشه ای در اغلب اوقات کمتر از یک ساعت دوام دارند و هر روز در زمان مشخصی عود می کنند.

درمان سر درد های خوشه ای

این سر درد از خطرناک ترین سر دردهاست که هنوز هیچ درمان قطعی برای آن یافت نشده است تنها می توان با استفاده از دارو و یا سایر روش ها میزان درد را کاهش داد و از حملات آن پیشگیری کرد. درمان های فوری برای کاهش سردرد خوشه ای شامل استنشاق اکسیژن، تزریق تریپتان‌ها، اُکتروتاید، بی‌حس‌کننده‌های موضعی و دی‌هیدروارگوتامین می شود. این داروها می‌توانند تسکین فوری فراهم کنند.

سردرد تنشی

استرس و اضطراب  عوامل اساسی برای تشدید این نوع سردرد می باشد.این سردرد با سفتی عضلات شانه ها، گردن و آرواره همراه خواهد بود. سردرد تنشی با علائمی مانند فشار، کشش، و انقباض همراه است که گیجگاه ها، صورت و پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع سردرد می تواند از چند دقیقه تا چند روز ادامه داشته باشد و عواملی مثل کمبود خواب، نادیده گرفتن وعده های غذایی، موقعیت های استرس زا، احساسات سنگین، یا نوشیدن الکل باعث تشدید آن می شوند.

درمان سر درد های تنشی

درمان های این نوع سردرد مسکن هایی از جمله آسپیرین، ناپروکسین، استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب بدون استروئید می باشند که می توانند در کاهش درد بسیار موثر واقع شوند.همچنین استفاده از یک پَد گرمازا یا گرفتن دوش آب گرم، یک چُرت کوتاه یا یک خوراکی سبک می تواند جهت بهبود این درد مفید باشد. اما اگر سردرد شما شدید است باید دلایل تحریک سر درد را پیدا کنید و آنها را ازبین ببرید. استفاده از روش های ریلکسیشن و یوگا باعث آرامش  ذهنی شما و کاهش درد های تنشی می شود. اگر سردرد شما بیش از حد تحملتان است باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولا داروهای قوی تری برای تحمل درد تجویز می کند. گاهی در مورد سر دردها، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای تجویز می شود که آنها نیز موثرند.

 سردرد میگرنی

سردرد میگرنی شدید ترین نوع سردرد می باشد که می تواند توام با تهوع، استفراغ، و حساسیت به نور و صدا  اتفاق بیفتد. حتی افراد مبتلا به میگرن ممکن است توهم شنیدن صدا و یا دیدن هاله هایی از نور را داشته و یا درحس بویایی ،حس لامسه وحس چشایی خود دچار اختلال شوند.

درمان سر درد های میگرنی

تشخیص میگرن در مراحل اولیه در کنترل آن بسیار موثر است. برای درمان میگرن از داروهای ضدالتهاب بدون استروئید، تریپتان‌ها، ریزاتریپتان و داروی ضد تهوع متوکلوپرامید استفاده می‌شود. مصرف دارو هرچه سریعتر صورت بگیرد تاثیر گذاری بیشتری دارد. در مورد میگرن حتما باید به پزشک مراجعه کنید و ببینید کدام درمان دارویی برایتان موثرتر است.

کدام سر درد‌ها نگران کننده اند؟

سردرد‌هایی که بعد از ۵۰ سالگی به وجود می‌آیند.

دردی که با حرکت یا سرفه بدتر می‌شود.

سردردی که مدام بدتر می‌شود و فعالیت‌های روزمره را مختل می کند می‌شوند به اقدامات پزشکی فوری احتیاج دارند.

اگر سردرد باعث تغییر در شخصیت شما یا عملکرد ذهنی بشود و یا با تب، گرفتگی گردن، گیجی، کاهش هوشیاری یا حافظه، نشانه‌های عصبی مثل تاری دید، اختلال در تکلم، ضعف، کرختی یا حمله‌های ناگهانی همراه باشد می تواند در صورت بی توجهی تبدیل به تومور مغزی شود.

سردردهایی که همراه با قرمزی و درد چشم اتفاق می‌افتند و یا بعد از ضربه به سر شروع می‌شوند.

شما کدام نوع از سردرد را تجربه کرده اید؟ آیا راهکاری برای درمان خود و پیشنهاد به ما دارید؟