آشنایی با ژل سونوگرافی

رادیولوژیست به منظور انجام سونوگرافی در مرحله اول لایه ای دارای ضخامت از نوعی ژل شفاف را بر روی پوست ناحیه مورد نظر مالیده و پس از آن مبدل دستگاه سونوگرافی را که از آن تحت عنوان پروب یاد می شود، بر روی محل قرار می دهد. به عبارتی ژل سونوگرافی همچون ماده ای رسانا نقش پلی ارتباطی میان پوست عضو مورد نظر بیمار و پروب سونوگرافی ایفا می کند. 

رادیولوژیست ها ژل سونوگرافی را با هدف منتقل نمودن امواج فراصوت ایجاد شده توسط پروب دستگاه به ناحیه مورد نظر از بدن فرد مورد استفاده قرار می دهند. از جمله هیجان انگیز ترین تجربه های استفاده از ژل سونوگرافی، انجام سونوگرافی در زمان بارداری می باشد. ممکن است ابتدا از مالش ژل سونوگرافی حالتی سرد و چندش آور را احساس کنید، اما باید بدانید که استفاده از این ژل به منظور انجام سونوگرافی و تشکیل نتایج اسکن امری ضروری می باشد. 

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، ژل سونوگرافی ماده ای رسانا به منظور ایجاد ارتباطی قوی میان پوست بدن فرد و دستگاه سونوگرافی می باشد. این ژل به امواج ایجاد شده توسط دستگاه سونوگرافی کمک می کند تا به بافت های زیرین عضو مورد نظر نفوذ کرده تا امکان عکس برداری را داشته باشند. 

جالب است بدانید که وضوح صدای ضربان قلب جنین که در زمان انجام سونوگرافی پخش می شود، نشان دهنده عملکرد صحیح ژل سونوگرافی می باشد.  

مواد تشکیل دهنده ژل سونوگرافی

شاید این سوال ذهنتان را مشغول کرده باشد که ژل سونوگرافی از چه موادی تشکیل شده است؟!

همان طور که می دانید مایعاتی نظیر آب و الکل جزء آن دسته از مایعاتی هستند که رسانایی بسیار بالایی دارند. اما این مایعات دارای ویسکوزیته بسیار کمی بوده و به دلیل نوساناتی که ایجاد می کنند، موارد مناسبی برای استفاده بر روی پوست بدن محسوب نمی شوند. ژل های مورد استفاده در این روش حاوی موادی ضخیم کننده به منظور افزایش قابلیت پخش بر روی پوست نواحی مورد نظر می باشند. برای ساخت این ژل ها از هیدروژل ها استفاده می کنند. غالب مواد تشکیل دهند هیدروژل آب می باشد. این مواد ضمن دارا بودن قیمت بسیار کم، پس از انجام سونوگرافی به سادگی و بدن جایگذاری هیچ گونه لکه ای، از روی پوست بدن پاکسازی می شوند. 

کاربردهای سونوگرافی و ژل سونوگرافی 

سونوگرافی که روشی مهم در تشخیص های پزشکی محسوب می شود، کاربرد بسیاری در علم پزشکی داشته و با توجه به نظر پزشک معالج در زمان لازم صورت می پذیرد. اما رایج ترین نوع سونوگرافی در زمان بارداری فرد انجام شده و هدف از آن کنترل سلامت فیزیکی جنین و بررسی ابعاد جنین و… می باشد. همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، یکی از تجهیزات لازم به منظور انجام سونوگرافی، ژل سونوگرافی است. این ژل را در انجام سونوگرافی هایی نظیر سونوگرافی پستان، سونوگرافی غده تیروئید، سونوگرافی بیضه ها، سونوگرافی چشم، سونوگرافی در ارتوپدی، سونوگرافی داپلر عروق، سونوگرافی دستگاه ادراری، سونوگرافی شکم و دستگاه گوارش و  و سونوگرافی به منظور تعیین IUD مورد استفاده قرار می دهند.