آشنایی با انواع دیابت

دیابت نوعی اختلال در سوخت و ساز و متابولیسم بدن افراد می باشد. خوب است بدانید که در حالت نرمال غذایی که پس از بلع در معده جای می گیرد، به قند خون و یا به عبارتی گلوکز تبدیل می شود. پس از این مرحله پانکراس یا لوز المعده هورمونی تحت عنوان انسولین ترشح می کند. وظیفه انسولین تبدیل این قند به انرژی و فرستادن آن به سلول های بدن می باشد. این امر باعث می شود که سطح قند خون در حالت طبیعی باقی بماند.

اما گاهی ممکن است انسولین به میزان کافی در بدن ترشح نشود و یا انسولین ترشح شده توسط لوز المعده، وظایف محوله را به طرز صحیح انجام ندهد. همین امر باعث اختلال در تبدیل قند تولیدی به انرژی و ورود آن به سلول های بدن شده و میزان قند خون در بدن فرد افزایش می یابد. لازم به ذکر است که افزایش سطح قند خون در بدن فرد در طولانی مدت موجب ایجاد عوارضی در سیستم قلب و عروق، کلیه ها، چشم و سلسله اعصاب می شود. 

  • انواع دیابت

به طور کلی دیابت را در 4 دسته ی زیر تقسیم بندی می کنند:

  • نوع یک
  • نوع دو
  • بارداری
  • همراه با دیگر بیماری ها ( متفرقه) 

در ادامه به بررسی مفصل ویژگی های هر کدام از این 4 نوع خواهیم پرداخت.

دیابت نوع یک 

حدود ده الی پانزده درصد افرادی که از ابتلا به بیماری دیابت رنج می برند، مبتلا به نوع یک آن هستند. در این نوع از این بیماری سلول های تولید کننده انسولین از بین رفته اند و همین امر موجب عدم وجود انسولین در بدن به منظور تبدیل قند به انرژی می شود. چنین افرادی از تزریقات روزانه با هدف تامین انسولین مورد نیاز بدن استفاده می کنند. به همین دلیل آن را دیابت وابسته به انسولین نیز می گویند که غالبا در افراد کمتر از سی سال به چشم می خورد. 

دیابت نوع دو

نوع دو این بیماری غالبا در افراد چاق و بالای سی سال بروز می یابد. 85 الی 90 درصد موارد ابتلا به دیابت مربوط به نوع دو آن می باشد. میزان انسولین تولید شده در بدن این افراد کافی نبوده و در عین حال همان مقدار تولید شده نیز وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد. 

دیابت بارداری

این نوع از بیماری دیابت برای نخستین بار در دوران بارداری فرد رخ می دهد که غالبا گذرا و موقتی بوده و پس از اتمام دوره نه ماهه بارداری رفع می شود. افرادی که در این دوره به دیابت نوع بارداری مبتلا می شوند، بعدها در معرض ابتلا به نوع دو آن قرار خواهند داشت. 

دیابت باعلل متفرقه

جراحی ها، داروهایی نظیر کورتیکواستروئیدها، سوء تغذیه و عفونت از جمله مهم ترین عوامل ایجاد این نوع از دیابت می باشند. 

اگرچه هنوز درمانی قطعی به منظور پایان دادن بر این بیماری پیدا نشده است، اما با استفاده از پنج اصل آموزش، کنترل روزانه، تغذیه صحیح، فعالیت جسمانی و مصرف منظم داروهایی همچون قرص انسولین و یا تزریق به موقع آمپول انسولین می توان آن را کنترل کرد.