دستگاه تصفیه هوا دستگاهی است که به منظور از بین بردن آلودگی هوا مورد استفاده قرار می گیرد! این تصوری اشتباه اما رایج در میان مردم به هنگام شکل گیری سوال چیستی دستگاه تصفیه هوا می باشد. این ذهنیت اشتباه مردم زمینه ای را فراهم کرده است که افراد سودجو از این تصور برای فروش محصولات خود سوء استفاده کنند. لازم است بدانید که هیچ دستگاه تصفیه هوایی وجود ندارد که قادر به نابودی آلودگی هوا و جایگزینی اکسیژن خالص و ناب نیست. اما حقیقت دستگاه تصفیه هوا و نحوه عملکرد آن چیست؟!

دستگاه تصفیه هوا محصولی است که دارای اندازه های گوناگون بوده و در انواع گردنی برای مصارف شخصی و تصفیه هوای درون خودرو گرفته تا دستگاه هایی با ابعاد بزرگ به منظور مصارف خانگی و صنعتی به بازار عرضه می گردد. 

دستگاه تصفیه هوا همان گونه که از نام آن بر می آید، وظیفه پالایش هوای درون یک فضای بسته نظیر اتاق را بر عهده دارد. این دستگاه موجب می شود که مواد حساسیت زای درون هوا، میکروب ها، گرد و غبار، پرز فرش و موی حیوانات از بین بروند. بازدهی دستگاه های تصفیه هوای موجود در بازار از 30 تا 99.99 درصد متغیر می باشد. 

  • نحوه عملکرد دستگاه تصفیه هوا

فیلترهای مختلف تعبیه شده در دستگاه تصفیه هوا، اصلی ترین وظیفه در تصفیه و پاکسازی هوا را بر عهده دارند. نحوه عملکرد دستگاه تصفیه هوا به این صورت است که این دستگاه هوا را به درون محفظه ای کشیده و سپس آن را از لایه های متعدد فیلتر مانندی همچون فیلتر گرد و خاک، فیلتر ریزگرد های میکروسکوپی، فیلتر مواد آلرژی زا و موی حیوانات، فیلتر کربن اکتیو شده و… عبور داده و سپس هوای تصفیه شده را به محیط بر می گرداند. توجه به این نکته که فیلترهای به کار گرفته شده در دستگاه تولید کننده گاز ازن و یون منفی نباشند، بسیار حائز اهمیت می باشد.

برخی از مردم گمان می کنند که دستگاه تصفیه هوا آلودگی هوا را به صورت کامل از بین برده و هوای استنشاقی را عاری از هرگونه آلودگی و عوامل بیماری زا می سازد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این دستگاه ها در کم کردن و یا نابودی آلودگی هوا موثر نبوده و کنترل این آلاینده ها باید از منبع آن ها صورت بگیرد. 

طراحی دستگاه تصفیه هوا با توجه به کاربرد، نوع و اندازه آن صورت گرفته و پس از ساخت به بازار عرضه می گردد. برخی از این دستگاه ها حجمی به اندازه یک اتاق و برخی دیگر به اندازه یک یا چند خانه چند صد متری هستند. 

  • روش های تصفیه هوا

تصفیه هوا را با به کارگیری روش های مختلفی می توان انجام داد. غالبا استفاده از روشی تحت عنوان فیلتراسیون با به کارگیری فیلتر هپا و کربن اکتیو یکی از بی خطر ترین و سالم ترین روش های تصفیه هوا با استفاده از دستگاه تصفیه هوا می باشد. این روش هیچ گونه محصول جانبی به هوا اضافه نمی کند.

روش هایی نظیر یونیزاسیون، الکترو استاتیک و پلاسما، لامپ یو وی و فوتوکاتالیتیک از جمله روش هایی هستند که موجب اضافه کردن ذرات و گازهای جانبی به هوا به علت استفاده از فعل و انفعالات شیمیایی در طول انجام عمل تصفیه، می شوند.